Základy teatrologického výzkumu 3
- Kód:
- 207ZTY3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Zuzana SÍLOVÁ
- Anotace:
-
Seminář zapojující studenty do výzkumných úkolů v dílčích problémech režie, dramaturgie a herectví a příbuzných oborů.
V rámci předmětu věnují se studenti výzkumu, jehož oblast momentálně vymezují grantové projekty GAČR „České herectví a generace 1945“, vedený prof. Janem Císařem a spoluřešitelkou doc. Zuzanou Sílovou, na který navazuje grant „Podoby a způsoby herectví“, vedený doc. Zuzanou Sílovou, a „Moderní rekonstrukce inscenace“, vedený prof.Janem Duškem a spoluřešitelkou ing. Kateřinou Miholovou, PhD.
V případě výzkumu „České herectví a generqace 1945“ je pozornost věnována vývoji mimořádně silné herecké generace, která nastoupila do českého divadla i filmu kolem roku 1945 a uplatňovala své umění v mimořádně složité době následujícího více než půlstoletí, v případě výzkumu „Podoby a způsoby herectví“ se navazuje na získané poznatky a pozornost se rozšiřuje na vývoj moderního herectví v průběhu 20. století.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Ukončeno zápočtem na základě shromážděného a zpracovaného výzkumného materiálu.
- Cíle studia:
-
Aktivizace studentů, stimulace potřeby analyzovat a reflektovat obecnější problémy umělecké tvorby. Prohloubení přístupu ke studiu historie a teorie oboru, při němž je důležité vycházet z pramenných dokumentačních materiálů nejrozmanitějšího zaměření. Ve čtyřech semestrech jde o jednotlivé kroky týkající se shromažďování, průběžného zpracovávání a nalýzy dokumentačního materiálu, které se mohou vzájemně kombinovat a doplňovat.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Shromáždění reprezentativního obrazového a zvukového materiálu, vycházejícího ze studijních projekcí a náslechů (včetně archivu NFA, ČR a ČT).
2. Zpracování výběrové bibliografie.
3. Získání dalšího materiálu včetně osobních vzpomínek, písemných vyjádření v rámci interviewů, příspěvků ze setkání herců, režisérů a dalších umělců příslušné generace i absolventů divadelních škol atd.
4. Zpracování tematizovaných komentářů ke shromážděnému obrazovému a zvukovému materiálu, využívajících ostatní dokumentace a zaznamenaných spolu s vybranými ukázkami na CD ROM.
Sylabus:
Situace mimořádně silné herecké generace, která nastoupila do českého divadla i filmu kolem roku 1945 a uplatňovala své umění v mimořádně složité době, provokuje k položení řady zásadních otázek, a to nejen historických, ale i teoretických. Rozpětí mezi květnem 1945, únorem 1948, období kolem poloviny 50. let (spojené s návratem k avantgardě), přelomem 50. a 60. let (konfrontace s hnutím tzv. malých forem či divadel), 21. srpnem 1968 a takzvanou normalizací, kdy dráha řady těchto umělců měla vrcholit, má specifickou obdobu v peripetiích uměleckých stylů a tendencí, jejichž zápas byl zásadně ovlivněný institucionálním rámcem a tu zesilujícími, tu dočasně oslabujícími ideologickými tlaky.
Otázky, které se v souvislosti s tímto vývojem vynořují, se týkají proměn postavení herectví ve struktuře divadelního i filmového díla, generačních východisek a stupně jejich uvědomění i možností jejich uplatnění a v té souvislosti i vztahů ?modernismu? (avantgardnosti) a ?realismu? (?psychologismu?), speciálně tzv. režisérismu a herecké seberealizace, ansámblovosti a systému ?hvězd?. Obecně pak se týkají vztahu proměnlivosti uměleckého výrazu a dobového klimatu včetně proměn diváckých požadavků obrážejících i vývoj médií, proměn divadelního školství a jeho vlivu na stav herectví atd. Ke správnému položení adekvátních otázek, které nesmějí vycházet ze svůdných apriorních závěrů, ovlivněných povšechným pohledem na studovanou dobu, je ale třeba zásadní doplnění výchozí dokumentace včetně osobních vzpomínek (pokud je jejich získání ještě možné) a obrazového materiálu, který se při studiu vývoje a podob herectví stále nevyužívá v náležité míře.
- Studijní materiály:
-
Průběžně získávaná a zpracovávaná dokumentace písemná, obrazová i zvuková, zahrnující vedle zvukových a obrazových záznamů uměleckých děl a dobové odborné reflexe (kritiky, studie) i vzpomínky pamětníků včetně interview a anket.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský teorie a kritika (povinný předmět)