Filmový středověk
- Kód:
- 301MFS
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 8/S
- Vyučující:
- Jiří DUFEK
- Anotace:
-
Přednášející: Petr Kopal, koordinátor Jiří Dufek (KSD)
Termíny a místo konání: čtvrtky 17. 4. a 24. 4. 2008 od 16:30 do 19:30h v učebně 2 na FAMU
Podmínky atestace: Zá/1 - za 100% aktivní účast
Poznámka: modul je určen maximálně 30 zájemcům
Anotace:
Co je to středověk podle historiků? Co je to středověk podle filmařů? Existují tu zásadní rozdíly? Tyto otázky si ozřejmíme na konkrétních filmech (Sedmá pečeť, Andrej Rublev, Marketa Lazarová aj.).
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Přednášející: Petr Kopal
(nar. 1975) vystudoval historii na FF UK. Zabývá se dějinami středověku (dokončuje disertační práci „Kosmas - vznik národa“) a problematikou filmu a dějin, stereotypy v konstrukcích (zejména filmové) propagandy a symbolikou (zejména vlády a moci). Je spoluautorem a dramaturgem experimentálního projektu „Film a dějiny“ (www.filmadejiny.cz) a editorem stejnojmenného sborníku (Praha 2005). Pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů.
Sylabus:
U zrodu nejstarších evropských filmových škol - německé a dánské - stáli medievisté; díky své specializaci byli totiž zvyklí pracovat s ikonickým materiálem jako textu rovnocenným pramenem. Oni se také významnou měrou zasloužili o to, že v 50. letech došlo k uznání dokumentárního a hraného filmu za historický pramen. V současnosti se hlavně angloameričtí medievisté zabývají filmem, nabízejícím komplexní re-konstrukcí středověku jako úplně jiného světa. Právě v její ucelenosti spatřují tito medievisté velký přínos svému oboru. „Středověký“ film se stává jednou z nových, rychle se rozvíjejících oblastí studia. Spojení starého a nového zakládá pestrou škálu výzkumných přístupů. Jde přitom hlavně o historické (po)vědomí, o „paměťové“ dějiny. Obecnou srozumitelnost filmových obrazů středověku zajišťují příslušné charakteristické znaky (sémiologie). Na opačném konci tohoto spektra se nachází archeologie (takto spíše medievistika) médií. Společným jmenovatelem všech přístupů (disciplín) je problém vizualizace středověku...
- Studijní materiály:
-
John Aberth, A Knight at the Movies. Medieval History on Film, New York - London 2003.
Petr Kopal, Za časů Markety Lazarové... Filmové obrazy středověku, in: Film a dějiny. Ed. P. Kopal, Praha 2005, s. 57-83, 353-359.
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)