Seminář filmové estetiky
- Kód:
- 301SFE
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Stanislav ULVER
- Anotace:
-
Úkolem semináře je analýza vybraných studií charakteristických pro teorii filmu druhé poloviny dvacátého století. Nejde přitom jen o konkrétní proměny ,,myšlení o filmu", k němuž ve sledovaném období dochází, ale i hledání dalších (obecně estetických, historických, výtvarně či literárněvědných) souvislostí. Za základní předpoklad se považuje předchozí znalost Aristarcových Dějin filmových teorií v rozsahu od Canuda po Arnheima.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Pravidelná příprava podle konkrétního předem dohodnutého plánu.
- Cíle studia:
-
Cílem semínáře je vedle seznámení s pracemi jmenovaných teoretiků (viz osnova) schopnost diskuse a hledání konkrétních společenských a historických souvislostí.
- Osnova (a sylabus):
-
Vedle obecněji orientovaných prací (James Monaco, Mashall McLuhan, Gene Youngblood, Vivian Sobchacková, Jan Mukařovský, Antonín Sychra, Umberto Eco, Siegfried Kracauer, Christian Metz atd.) je několik hodin věnováno i analýze některého z následujících filmových děl (v závislosti na dostupnosti kopie): Zlatý věk, Slaměný klobouk, Krev básníka, Ivan Hrozný, Mlčení, Vdaná žena, Případ pro začínajícího kata, Iluminace, Tyranovo srdce nebo Jdi a dívej se. Jako výchozí materiál a ukázka určité metody (například psychoanalytické interpretace v případě rozboru Krve básníka) tu opět slouží dobové teoretické dokumenty (ve jmenovaném případě studie Charlese Glenna Wallise).
Každý student na semináři přednese minimálně jeden referát analyzující probíranou studii, včetně pokusu zařadit ji do širšího kontextu. Výsledná skladba studijního programu (viz nahoře) závisí na konkrétní domluvě se studenty, na jejich požadavcích a schopnostech teoretické analýzy. Seminář je zakončen zkouškou z probírané látky a vybraných kapitol z Aristarcových Dějin filmových teorií.
- Studijní materiály:
-
Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha 1968.
Další doporučená literatura:
Benjamin, Walter, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979
Deleuze, Gilles, Film 1 (Obraz-pohyb), NFA, Praha 2000.
Effenberger, Vratislav, Realita a poesie, Mladá fronta, Praha 1969
Gabliková, Suzi, Selhala moderna, Votobia, Olomouc 1995
Kroutvor, Josef, Hlava Medusy, Jazzpetit, Praha
McLuhan, Marshall, Jak rozumět médiím, Odeon, Praha 1991
Metz, Christian, Imaginární signifikant, NFA Morpurgo-Tagliabue, Guido, Současná estetika, Odeon, Praha 1985
Mukařovský, Jan, Studie z estetiky, Odeon, Praha 1966
Souriau, Étienne, Encyklopedie estetiky, Victoria Publishing, Praha 1994
Sborník filmové teorie 1. (Angloamerické studie), ČFÚ, Praha 1991.
Předpokládané znalosti:
Základy dějin a teorie filmu
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět)