Režisérská praxe
- Kód:
- 302REP
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 10/S
- Vyučující:
- Petr NIKOLAEV
- Anotace:
-
Termíny setkání: 27.11. (18:10-19:45h), 28.11. (19:50-21:25), 11.12. (18:10-19:45h), 12.12. (19:50-21:25) a 8.1. (18:10-19:45h) - vždy v učebně KR č. 236.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Vycházím ze zadání pěti seancí a po rozvaze jsem vybral tyto profese, které zásadně spoluvytváří výslednou podobu filmu:
1. Scénárista-jako hosta k této části bych pozval paní Danielu Fišerovou a předvedl bych náš tv film Černá slečna slečna Černá. Paní Fišerová je ze scénáristů, se kterými jsem se dosud setkal nejpreciznější a do jejího textu lze jen stěží zasahovat.
2. Producent-jelikož režisérovy vztahy s producenty bývají občas komplikované, pozval bych producenta, který se nepodílel na žádném z mých filmů Vráťu Šlajera (Smradi, Sentimento ale i seriálu Letiště). Jako ukázku bych promítl Báječná léta a s panem Šlajerem (udělá-li si čas) bych rád pohovořil na téma film autorský versus film komerční.
3. Kameraman je člověkem, který podobu filmu ovlivňuje možná nejzásadněji. Diviš Marek svou kamerou film „...a bude hůř“ zásadně ovlivnil. Jaký je jeho přístup a zkušenosti ze spolupráce s režiséry?
4. Střihač dává filmu konečnou podobu a jeho citlivost, smysl pro filmový čas a rytmus diváka podvědomě vede. Jako hosta jsem si vybral šedesátiletého „enfant terrible“ českého filmu Jiřího Brožka. Naplňuje myslím přísloví, že talent je odvaha začínat stále znovu. Chtěl bych promítnout první film, který jsem s ním dělal, krátkou metráž s Paříže „La surface“, ale i díl televizního seriálu Eden-Most do orientu.
5. To jsou čtyři. Jaká profese by měla být ta pátá? Nakonec jsem se rozhodl pro pomocného režiséra. Je to on, který je pravou rukou režisérovou a je to i vedoucí natáčení. Nastupuje na přípravy jako jeden z prvních a spolupracuje na mnoha klíčových etapách (např. výběr herců). Chtěl bych pozvat druhou ženu, zkušenou Zuzanu Matheovou, která se mnou dělala „Kousek nebe“.
Petr Nikolaev (* 11. 5. 1957, Praha)
Během studií na FAMU na sebe upozornil zejména snímky Schopen - odveden (1979) a Praga kaput regni (1980). Za své školní práce, jejichž nonkonformita a svobodomyslnost mu ve své době vynesly podmínečné vyloučení, získal Nikolaev vůbec prvního Maxima (cenu za nejlepší studentské cvičení) v historii fakulty. Po absolutoriu odešel do Francie, kde žil téměř devět let. Živil se zpočátku jako prodavač zmrzliny, lepič plakátů, malíř pokojů a hlídač dětí. Později režíroval vzdělávací pořady a učil na soukromé filmové škole ESRA (1988-1992).
Od roku 1992 žije opět v Praze. Ve funkci pomocného režiséra pracoval na francouzských filmech, natáčených v České republice. V roce 1997 debutoval úspěšnou adaptací literárního bestselleru Michala Viewegha Báječná léta pod psa.
Filmografie:
2007 Proč bychom se netopili (TV seriál), ...a bude hůř, Zlatá karta
2006 Eden (TV seriál), Most do Orientu, Bruslaři
2005 Kousek nebe
2003 Šla nanynka do zelí
2002 Černá slečna slečna Černá (TV film)
2001 Vlci ve městě (TV film), Chaos (dokumentární film)
1997 Báječná léta pod psa
1994 Měsíční údolí
1994 Ohnivé jaro - pomocná režie
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)