AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Úvod do oboru režie

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
302UOR
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
6/S
Vyučující:
Věra CHYTILOVÁ, Pavel MAREK, Petr MAREK
Anotace:

Tři úvodní přednášky, které představí obor „Režie“ především studentům jiných oborů FAMU.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Účast na přednáškách

Cíle studia:

Základní přednášky o oboru režie

Osnova (a sylabus):

1. Přednáška: Stručný přehled vývoje režijního pojetí

přednášející: Mgr. Petr Marek

cíl přednášky: Cílem přednáškové trilogie, určené studentům všech kateder, je seznámení s možnými významy pojmu „filmová režie“ a jeho začlenění do reálných historických a estetických kontextů.

základní osnova přednášky:

Ať už chceme být klasičtí, nebo bořit, vždy navazujeme. Tento historický exkurz do pestrosti filmové režie je pokusem o vytvoření základní představy kontinuity vývoje práce s dramatickou situací v sepjetí s vývojem filmové řeči. V ukázkách se díky jednoduché historické linii budeme věnovat proměnám filmového myšlení a různorodosti autorských přístupů. Těžištěm tohoto poznávání budou spíše podstatné jevy, nikoli data.

ukázky z filmů:

D. W. Griffith: Neměnné moře; G. Méli?s: Muž s kaučukovou hlavou;

R. Wiene: Kabinet dr. Caligariho; S. M. Ejzenštejn: Generální linie, Ivan Hrozný; J. Tati: Playtime; J. L. Godard: Karabiniéři, Nouvelle Vague;

A. Tarkovskij: Stalker; M. Antonioni: Červená pustina; M. Jancsó: Horoskop Ježíše Krista; A. Varda: Bez střechy a bez zákona; A. Resnais: Prozřetelnost, Stará známá písnička; R. Scott: Vetřelec

2. Přednáška: Herci, neherci v hraném filmu

přednášející: Mgr. Bohdan Sláma

cíl přednášky: Uvedení do problematiky obsazování rolí v hraném filmu.

základní osnova přednášky:

Na rozdíl od divadelního herectví, které nutně vyžaduje určitý druh stylizace, tedy specifickou přípravu, je herectví filmové postaveno především na osobnosti, na tom, do jaké míry odpovídá tato konkrétní osobnost představě postavy. Pro obsazení filmové role není podstatné, zda se jedná o herce nebo neherce, podstatná je pouze schopnost „obsazeného“ autenticky existovat v rámci dané postavy: tam, kde školený herec musí vědomě tvořit postavu, tvoří neherec postavu přímo tím, čím je sám, tedy tím, k čemu se herec nutně musí dobrat, aby jím vytvářená postava mohla být přesvědčivá.

Neexistuje špatný herec - existuje pouze špatně obsazený herec. Obsazení role je klíčové rozhodnutí režiséra. Režisér musí cítit charisma osobnosti, kterou pro svou postavu hledá. Osobnost herce vytváří osobnost postavy.

ukázky z filmů: Černý Petr, Prolomit vlny, Šepoty a výkřiky

3. přednáška: Základy filmového vyprávění - filmová režie

přednášející: Mgr. Ing. Pavel Marek

cíl přednášky: Seznámení se základními výrazovými prostředky hraného filmu a jejich podílem na vytváření filmového sdělení

základní osnova přednášky:

Vztah třírozměrného prostoru a dvourozměrného plátna. Film sděluje neviditelné věci. Film jako řeka obrazů. Herci v záběru. Filmová řeč - konvence našeho nevědomí. (Proč amazonské domorodce zajímají postavy, které vystoupily ze záběru více než ty, které na plátně zůstaly?) Statický a dynamický záběr. Změna velikosti záběru. Proč ctíme a porušujeme pravidlo „osy“. Význam podhledu a nadhledu. Vnitřní montáž. Rytmus. Světlo a tma. Spolupráce režiséra s kameramanem, střihačem, zvukařem atd.

Přednáška bude doplněná o praktické ukázky ze známých filmů. Některá základní pravidla si prakticky ověříme přímo na místě - pomocí DV kamery natočíme názorné situace s figuranty a vzápětí si je promítneme na plátno.

ukázky z filmů:

1. F. Fellini, Silnice (Gelsomina odjíždí se Zampanem z rodné vsi, Gelsomina tančí na svatbě, vražda Blázna)

2. F. Fellini, Cabiriiny noci (úvodní scéna okradení Cabirie, závěrečné okradení a závěrečná scéna - Cabiria odchází, mladí lidé tančí okolo)

3. J. Švankmajer, Jídlo (oběd)

4. J. Švankmajer, Zahrada (živý plot)

5. I. Bergman, Mlčení (kluk se prochází po chodbách hotelu, setkání sester a milence)

6. Bergman, Lesní jahody (sen s pohřebním vozem)

doporučená literatura:

André Bazin: Co je to film? ČSFÚ, Praha 1979.

Studijní materiály:
Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet302UOR.html