AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Realizační dílna 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
303RDV3
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
3/T
Vyučující:
Rudolf ADLER, Miroslav JANEK, Alice RŮŽIČKOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK, Helena TŘEŠTÍKOVÁ, Karel VACHEK
Anotace:

Smysl dílny je nejen vést studenty v jejich praktických cvičeních, ale také být jakýmsi domovským přístavem, platformou, kde se mluví o filmu, kultuře, životě a světě vůbec.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Rudolf Adler:

Cílem a smyslem předmětu a jeho programu je konstruktivní a pozitivní naplnění pojmu „Tvůrčí dílna“ v reminiscenci na tradici atelierů malířských a sochařských dílen vzdálenější historie a kolektivního úsilí programově definovaných uměleckých skupin různých tvůrčích oborů nedávné minulosti a současnosti.

Představuji si ji jako dobrovolné společenství, zaujatých, dělných, schopných, pevně morálně profilovaných a vzájemně odpovědných tvůrčích individualit, vyladěných umělecky, názorově i emotivně podobným směrem. Jako společenství, kde vznikají svobodně tvůrčí podněty a v procesu tvorby jsou dokončovány konkrétní výsledky v atmosféře dělné spolupráce, pedagogicky efektivního sdílení profesních zkušeností a znalostí ve všech fázích vzniku projektu a také v otevřených diskusích, v nichž se tříbí a upevňují osobní stanoviska, umělecký projev a individuální rukopis.

Mirek Janek:

Podstatou naší spolupráce by měla být vzájemná lidská, umělecká a profesionální inspirace. Snažím se své studenty vést k tomu, aby netočili filmy jako Vachek, Janek, Třeštíková, Špáta, Febio, Česká televize, atd., ale aby věřili svému tématu a svému způsobu filmového vyjadřování. Aby zároveň nepodceňovali nezbytnost zvládnutí základního filmařského řemesla. Aby ve svých malých filmech neřešili velké a závažné společenské problémy, ale aby raději pohlédli do drobných osudů lidí. Aby netočili filmy, ve kterých kdosi od začátku do konce něco povídá, ale aby se snažili ještě stále počítat s obrazovým vyjadřováním a filmovým tichem. Aby pokud možno nedělali filmy o umělcích, ale raději se snažili dělat umění sami. Aby netočili filmy srozumitelné jen jim samým. Aby se snažili formou hledání a hledáním formy překvapit nejen diváky, ale i sebe sami. Aby nepodléhali formálním trendům, televizním nešvarům a žánrovým mustrům. Aby se zmítali v pochybách, ale nepropadali beznaději. Aby se radovali z výsledků své práce, ale aby se nedmuli pýchou. Aby svoji práci brali vážněji než sami sebe. Aby často navštěvovali školu a odevzdávali své práce včas.

Studijní materiály:

Helena Třeštíková:

Základem mé koncepce vedení studentů v dílně dokumentárního filmu jsou dvě základní východiska:

1. Doba studia je pro studenty jedinečnou dobou zrání, profilace jejich osobnosti, dobou, ze které budou do jisté míry čerpat svůj celý další profesní i soukromý život. Proto je mým pedagogickým cílem dovést dílnu k tomu, aby se stala skutečně profesně i lidsky obohacujícím setkáním, aby v ní vládla nepředstíraná opravdovost, zodpovědnost k sobě samému, ke své práci, ke svému talentu, ale i ke svému času a k času ostatních.

2. Dokumentární film je nejenom dobrou možností pro formální experiment nebo pro osobní tvůrčí sebevyjádření, ale je zejména nejlepším možným prostředkem pro zaznamenávání autentické skutečnosti, reálné současnosti a jejího ducha. Žádný jiný druh zobrazování nemá takové schopnosti zachytit jak vizuální svět kolem nás, tak myšlení a trendy specifické pro dobu, ve které vzniká. Chci proto vést studenty ke hledání způsobů, jak hlouběji chápat aktuální dění a vůbec dobu, ve které žijeme, její znaky, ideje a specifičnosti a ty dokumentárním způsobem zachycovat a zpracovávat.

Karel Vachek:

Základem naší práce jsou důkladné rozbory přinesených námětů (rozpravy o jejich možné společenské i umělecké účinnosti a systematický výklad - jak postupovat při jejich realizaci). Ve fázi vytváření díla dáváme přednost rozhovorům nad přineseným materiálem ve střižně, před přímou účastí na natáčení. Možné jsou i individuální konsultace mimo společné vyučování, i když přednost je dávána výkladům pro celou dílnu: více hlav víc ví, a hlavně, současný filmový jazyk vzniká mezi studenty, profesoři jen vykládají minulost. A nebo jinak: to nejpodstatnější, jak být umělcem, vás nikdo nemůže naučit.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
JANEK M.
09:50–12:15
(paralelka 1)
místnost 210
Kancelář vedoucího KDT

(Lažanský palác)
VACHEK K.
13:10–15:35
(paralelka 1)
místnost 217
Učebna KDT

(Lažanský palác)
TŘEŠTÍKOVÁ H.
09:50–12:15
(paralelka 1)
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
ADLER R.
13:10–15:35
(paralelka 1)
místnost 217
Učebna KDT

(Lažanský palác)
ŘEZNÍČEK M.
13:10–15:35
(paralelka 1)
místnost 344
Učebna 7

(Lažanský palác)
RŮŽIČKOVÁ A.
13:10–15:35
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303RDV3.html