Současný zahraniční dokumentární film 5
- Kód:
- 303SZD5
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Petr KUBICA
- Anotace:
-
Uvádění filmů, které v rámci jednoho roku podstatně zasahují do vývoje dokumentární kinematografie, se opírá o přesvědčení, že je třeba představit dokument jako svébytný umělecký útvar, otevírající se jen v té míře, v jaké je vnímán aktivitou diváka, studenta dokumentární režie.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Myšlenkově, tématicky a žánrově rozmanité jsou filmy, které přináší seminář Současný světový dokumentární film. Studentům nabízí filmy, které v rámci jednoho roku podstatně zasahují do vývoje dokumentární kinematografie. Jeho náplň určuje právě přítomný čas; prostá aktuálnost snímků ovšem nevylučuje, že promítané filmy jsou díly významnými, překračujícími čas i prostor svého vzniku. Výběr dokumentů z širokého řečiště každoroční světové produkce není jen dílem náhody a osobního vkusu. Pevným a nesporným kritériem pro výběr je klasifikace, která pružně odráží dobový divácký vkus, reprezentovaný v čase jednotlivými oceněními okruhu světových filmových festivalů. Výběr filmu na festival, popřípadě jeho cirkulace na více z nich, a následně volba jednotlivých porot jsou dostatečným impulsem pro vůli seznámit se s konkrétním dílem. Ke kritériu existence díla ve veřejném prostoru prostřednictvím národních či mezinárodních festivalů se přidružuje vědomí o dalších filmech díky recenzím a polemikám v odborném tisku. V neposlední řadě hraje ve výběru filmu roli dramaturgická zkušenost pedagoga. Oproti analytickému semináři (Vybraná díla světového dokumentu) je základem semináře Současný světový dokumentární film společné promítání filmu, při němž se setkávají minimálně tři ročníky katedry (filmy se neopakují). V úvodní charakteristice je film zařazen do souvislosti autorovy tvorby, do příslušné národní produkce, ale šířeji i do kinematografie světové. Po shlédnutí následuje moderovaná diskuse: esence bezprostředních reakcí, často emocionální, subjektivní a v mnohém nahodilé hledání smyslu díla. Kolektivní výklad díla se opírá o přesvědčení, že je třeba představit dokument jako svébytný umělecký útvar, otevírající se jen v té míře, v jaké je vnímán aktivitou diváka, studenta dokumentární režie. Recepce vybraného filmu pak dozní v eseji, který je kromě účasti základním předpokladem udělení zápočtu. Přílohou je soupis vybraných festivalů, jejichž dramaturgická struktura je jedním z východisek výběru dokumentárních filmů pro seminář.
- Studijní materiály:
-
AMSTERDAM idfa / HELSINKI docpoint / CHICAGO international documentary festival / JIHLAVA mezinárodní festival dokumentárního filmu / KARLOVY VARY mezinárodní filmový festival / KRAKOV short film forms / LEIPZIG international festival for documentary and animated film / MARSEILLE sunnysideofthedoc / MNICHOV dok.fest / NYON visions du réel / OBERHAUSEN international short film festival / PARNU international documentary and anthropology film festival / PAŘÍŽ cinéma du réel / PETROHRAD message to man / PUSAN international film festival / ROTTERDAM international film festival / SHEFFIELD international documentary festival / SUNDANCE film festival / TAMPERE international short film festival / THESSALONIKI documentary festival / TORONTO hotdocs / VÍDEŇ viennale
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - magistr (oborový předmět)