AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
303VPD1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Rudolf ADLER
Anotace:

Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití. V prvé řadě s metodikou a klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla. Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi, limity a aplikacemi v procesu realizace.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1. Společný řečový základ audiovizuálního výrazu. Znak. Vizuální sdružování. Vizuální kultura, řeč a komunikace. Historické souvislosti. Kinematografický obraz reality - jeho originalita a specifika. Záběr a jeho hlavní formotvorné prvky. Film: Lumiére /A.S. Labarthe - Jean-Marc Chapoulie/ Francouzský dokument k 100 výročí kinematografie.

2. Rekonstrukční metoda realizace dokumentárního díla. Podmínky, možnosti, limity. Dokumentární film - narativita, příběh, drama. Dramaturgické aspekty a předpoklady užití rekonstrukční metody. Film: Nanuk ze severu. /R. Flaherty/ Obě verze. Ozvučená i rekonstruovaná němá.

3. Realizační aspekty a podmínky rekonstrukční metody. Motiv. Situace. Jejich režijní ztvárnění. Deskripce a emotivita. Problematika režijní práce s lidmi před kamerou. Film: Viz téma 2.

4. Reportážní metoda. Dramaturgická a realizační problematika. Možnosti a limity. Základní dramaturgické pojmy. Námět a téma. Jejich formulace a naplňování v realizační praxi. Historické souvislosti. Vzájemné vlivy, prostupnost a možnosti kombinace reportážní a rekonstrukční metody. Film: Berlin /W. Ruttmann/

5. Formy reportážní metody a jejich uplatnění. Direktní reportáž. Dramaturgická a realizační problematika. Film: L Altro aspetto /Masimo Zerbinatti/

6. Koncipované reportážní formy. Scenáristická a dramaturgická příprava. Kontrasty a jejich harmonizace uvnitř motivu a situace. Emoce a „ pravdivost.“ Komentář jeho typy funkce a možnosti v dokumentární tvorbě. Film: Setkání Sainy s Paříží /J. Ivens/

7. Reportážní a rekonstrukční metoda jako živé a efektivní realizační postupy. Současné uplatnění a efektivita. Film. Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. /R. Adler/

8. Realita, exprese, symbolika, metafora a stylizace v dramaturgii a realizaci dokumentárního díla. Individuální rukopis a jeho zdroje v práci dokumentaristy. Film: Země bez chleba /L. Buňuel/

9. Spontaneita, kreativita. Možnosti experimentu v dokumentární tvorbě ve vztahu k realizačním a skladebným postupům. Film: Na slovíčko Nizzo /J. Vigo/

10. Téma, jeho formulace a zobrazení konkrétními realizačními postupy a prostředky v dokumentárním eseji. Metodika postupu detailní analýzy dokumentárního díla. Formování dokumentárního záběru a jeho pointa. Hudební a zvuková dramaturgie ve struktuře dokumentárního díla. Její podíl na účinku a výsledku. Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi. /G. Reggio/

11. Důsledky nepřesné formulace tématu a jeho zobrazení na strukturu dokumentárního díla. Příčiny její nesoudržnosti a rozpadu. Detailní analýza struktury dokumentárního díla - pokračování. Film: Praha /J. Šajmovič/

12. Speciální kinematografické postupy, druhy a žánry ve vztahu k dokumentárnímu filmu. Možnosti a způsoby jejich užití v dokumentární tvorbě. Průnik a vzájemné ovlivňování metod dokumentárního filmu a výzkumných metod přírodních a humanitních věd. Aplikace v tvůrčí praxi. Doplňkové téma: Český vědecko-populární film jako významný fenomén naší kinematografie. Jeho přínos rozvoji audiovizuálnímu vyjadřování. Filmy: Výběr ukázek z díla J. Lehovce, F.A. Šulce, K. Goldbergera, M. Kabelíka, M. Bernata. Film: Mikrokosmos. /Claude Nuridsany, Marie Pérednnou/

13. Rekapitulace. Zadání témat písemných prací. Příprava na zápočet.

Studijní materiály:

Rudolf Adler: Cesta k filmovému dokumentu / Skripta FAMU, 3. rozšířené vydání Praha 2001

Film. Vývoj a podstata nového umenia / Béla Balázs / Slovenské vydavatelstvo krásnej literatury 1958

Film je umění - Sborník statí / Orbis Praha 1963

Dějiny filmových teorií / Guido Aristarco / Orbis Praha 1968

Robert Flaherty - Materiály k dějinám dokumentárního filmu / Učební texty pro posluchače FAMU / SPN 1969

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
ADLER R.
15:40–17:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303VPD1.html