Dramatické filmové formy 2
- Kód:
- 304DFF2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Diviš MAREK, Asen ŠOPOV
- Anotace:
-
Předmět shrnuje dosavadní znalosti a zkušenosti posluchačů v oblasti hrané kinematografie. Jsou představeny specifické vlastnosti filmového scénáře a dramaturgická koncepce vzhledem k žánru, stavbě, realizaci a celkovému stylu filmu.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Základním požadavkem je schopnost analýzy filmového díla a filmového scénáře zejména s přihlédnutím k obrazové dramaturgii, vědomí týmové spolupráce při vzniku filmu, základy vizualizačních postupů, praktické zkušenosti a výsledky při práci na obrazové složce filmového díla.
- Cíle studia:
-
Student má možnost systematicky prohlubovat svoje znalosti a schopnosti ve vytváření a využívání filmového obrazu ve službě filmovému výrazu dramatického díla.
Pochopení a procítění filmového scénáře, formulace dramaturgické koncepce, emocionální struktury a celkového stylu filmu (dle vyjádření režiséra) je základem pro utváření vlastní vizuální představy, kterou je třeba kvalifikovaně týmově realizovat a to jak po stránce dramaturgicko-výtvarné tak i technicko-organizační.
- Osnova (a sylabus):
-
Výuka předmětu má usnadnit studentům orientaci při vytváření uceleného názoru na režijní, dramaturgické, výtvarné, obrazové, realizační a organizační problémy z hlediska kameramana při přípravě, natáčení a dokončování hraného filmu. Při tvorbě filmového díla je zdůrazněn obrazový styl jako emocionální i racionální výběr filmových výrazových prostředků a skladebných možností, které harmonicky s obsahem a jako důsledek celkové koncepce filmu, přiměřeně, avšak účinně působí na diváka.
Kameramanova činnost je rozdělena na dramaticko-výtvarnou a organizačně-technickou složku. Jeho činnost se dále dělí podle období příprav, realizace a dokončování projektů. Důležitou součástí jsou postupy při natáčení exponometrických, barevných, maskérských a hereckých zkoušek, použití techniky při vytváření světlotonální atmosféry, pohybu kamery atd.
Vysvětlení pojmů kameraman, šéfkameraman, hlavní kameraman, asistent kameramana, asistent kamery, náplň činností, zodpovědnosti, odborná autorita a kompetence. Kameraman v kreativním týmu spolupracovníků (režie, kamera, výprava, architekt, střihač).
Analýza a rozvíjení vlastností kameramana.
Činnost a zodpovědnost kameramana během přípravy, průzkumu realizace, natáčení a dokončování (postprodukce) hraného filmu.
Další výkladové okruhy:
Srovnání filmu, literatury a divadla z hlediska výrazových možností
Výrazové možnosti kameramana, dramatičnost scénáře a filmu
Druhy filmových žánrů
Styl filmu, výrazové možnosti
Časový scénosled, světlotonální scénář, barevné a pohybové řešení
Styl profesionální konvence
Primární realita předmětu a světla
Filmové formáty, kompatibilita s TV, současné kamery, filtry
Výběr filmové suroviny, srovnání, vlastnosti
Styk s laboratoří během příprav a při natáčení
Současná osvětlovací zařízení a pomůcky, osvětlovací systémy (studio, reál, exteriér)
- Studijní materiály:
-
Aristoteles, Estetika
O.Zich, Estetika dramatického umění
J.Kališ, Problematika filmových dramatických forem (výběr literatury)
S.Ježek, Slovo oživlé filmem
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - magistr (oborový předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - film a televize (povinně volitelný předmět)