Dramaturgie zvuku 2
- Kód:
- 306DZ2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Drahomira VIHANOVÁ
- Anotace:
-
Seznámení se dramaturgickými zákonitostmi zvukové části audio-vizuálního díla a s praktickými postupy při práci se zvuky a s hudbou.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Uvědomění si důležité funkce zvuku ve střihové skladbě.
- Cíle studia:
-
Cílem je seznámit studenty s dramaturgickými zákonitostmi a praktickými postupy při práci s více zvukovými stopami, a jejich vztahem k filmovému obrazu.
- Osnova (a sylabus):
-
V komplexním náhledu na zvukovou část filmu, především z pohledu střihače, budou studenti postupně seznamováni s principy práce se zvukem ve střižně, dále pak s vlivem zvukové stopy na vyprávění, na emoční rovinu a atmosféru příběhu a jeho vyznění. Osvětlí se jim základní pravidla při užití zvuku a hudby v dramaturgii filmového díla a hlavně fakt, že zvuková stopa není jen doplňující složkou „vizuálního“ umění, ale stejně důležitou součástí filmového vyprávění a sdělení.
Chápat zvuk jako výrazový vyjadřovací prostředek, to se, bohužel, v současné době z myslí posluchačů střihové skladby vytratilo. Zda je to zapříčiněno rychlostí, s jakou jsou jednotlivá cvičení stříhána nebo leností, povrchností či neochotou /také možná neschopností/ natočený materiál pečlivě analyzovat, to nedokážu posoudit. Určitou roli v tom asi také hraje nenáročnost a do jisté míry omezená představivost autorů - režisérů. Střihač se pak omezuje na odevzdání střiženého obrazu a tak ztrácí zkušenost setkat se s emocí a magií, kterou promyšleně vybudovaná zvuková stopa v sobě ukrývá. Odevzdává film ozvučený/ v tom smyslu,že vždycky je tam něco slyšet/, ale ne z v u k o v ý. Zvuk totiž musí být obrazu rovnocenným partnerem, mnohdy jde významově i nad obraz. Posluchači střihové skladby by měli být o tomto faktu aspoň trochu poučeni.
Proto navrhuji několik témat, o nichž by bylo vhodné diskutovat.
1/ Mýtus samospasotelnosti kontaktu /ozvláštnění v hraném i dokumentárním filmu/, nebezpečí kontaktu. Zvuk - obraz: kontrapunkt
2/ Postsynchron - výhody a nevýhody. Zvukové plány, včetně dialogů
3/ Hudba ve filmu - leitmotiv, charakterizace postav, hudba jako dramaturgický činitel. Práce s archivní hudbou /znalost forem, rozvíjení motivů/. Patří hudba do dokumentu? Refrén.
4/ Dialog, výpověď, ruch m.o. - ovlivňování časoprostoru
5/ Vytváření zvukové partitury, kladení zvuku na různé pásy, míchací plachty - ticho a zvukový detail. Míchačka.
Diskuse doplněna ukázkami a analýzou zvukové stopy těchto filmů:
Hrané: Minulost, Pevnost, Démanty noci, K smrti odsouzený uprchl, Adelheid, Vaterland
Dokumentární: Čas je neúprosný, Variace na téma Gustava Mahlera, Hledání, Variace na téma hledání tvaru, Atletické variace, Denně předstupuji před Tvou tvář
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět)