AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Praktická dramaturgie 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
306PD1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
26/S
Vyučující:
Ivo TRAJKOV
Anotace:

Praktické seznámení s dramaturgií - s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, s přihlédnutím k typovému vymezení příběhu, které praktikuje americká kinematografie, stejně jako ke zdánlivé dramaturgické „bezbřehosti“ autorského a nezávislého filmu.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Interaktivita při hodinách.

Cíle studia:

Schopnost studenta nejen analyzovat existující filmová díla, ale především prakticky používat nabytých znalostí při vlastní tvorbě.

Osnova (a sylabus):

Posluchači seznámí se základy filmové dramaturgie, tedy jak s primárními elementy jako jsou dramatická situace, postava atd., tak i se strukturou a s pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, pod-žánrů a mezi-žánrů. Prostor bude věnován i typovému vymezení příběhu.

Kromě úvah nad myšlenkou, tématem, typem příběhu, konkrétním příběhem, způsobem jeho vyprávění a stylem a formou, kterými je tento příběh vyprávěn, tak aby skrze téma sděloval myšlenku, je také úkolem je akcentovat hlavně praktickou stránku věci - konkrétní situace, ve kterých se tvůrci ocitají, jejich způsob přemýšlení a vyplývající obsahová i formální řešení, známá nejen z dějin kinematografie, ale i z mých osobních zkušeností a zkušeností nám „dostupných“ autorů.

Ke každé ucelené teoretické části se promítají filmové ukázky, kde mohou posluchači názorně vidět, jak si - dnes již většinou úspěšní tvůrci - počínali v konkrétních „dramaturgických situacích? a jakou formou dokázali vytvořit funkční stavební části svých filmů. Různorodost a vyváženost typů, zaměření, žánrů i časových období, ze kterých tyto filmy pocházejí, musí zaručit, že si každý student najde svou “krevní skupinu" a zároveň jejich kvalita v daných parametrech musí dovolit i ponaučení z věcí, jenž tomu kterému jedinci nejsou zrovna blízké.

Profil jedné „hodiny“:

Teoretický úvod na dané téma

Diskuse o teoretických aspektech tématu

Ukázky z filmů (VHS, S-VHS, DVD)

Rozbor a debata k ukázkám

Diskuse o praktických aspektech tématu

Soupis několika z mnoha filmů, ze kterých budou používány ukázky:

Pepe le mocco - J. Duviver

Les Carabiniers - J-L. Godard

Pieraut le fou - J-L. Godard

La nuit americain - Truffaut

La choises da la vie - C. Sautet

Trois colour - Blue - Kieslowski

Europa - L. fon Trier

Breaking The Waves - L. fon Trier

The Hospital - A. Hiller

Blade Runner - R. Scott

The Hunger - T. Scott

The Stagecouch - J. Ford

Unforgiven - C. Eastwood

Westworld - M. Crichthon

Bullets Case - P. Yaets

Casablanca - M. Curtiz

Psycho - A. Hitchcock

Tanec na banánové slupce

Zajatkyně - G. Gazdag

The Silents Of The Lambs - J. Demmy

Love Story A. Hiller

Sunset Blvd. - B. Wilder

Faunovo velmi pozdní odpoledne - V. Chytilova

Spalovač mrtvol - J. Herz

Studijní materiály:

Biróová,Y. Teorie filmové dramaturgie. Praha 1975

Císař, J. Základy dramaturgie. Situace. Praha 1999

Daniel, F. Stručný přehled vývoje evropských dramatických teorií. 1963

Daniel, F., Dvořák, F.A., Kratochvíl, M.V. ABC scénáristiky. Praha 1963

Kerr, W. Jak nepsat hru. Praha 1963

Mathausová, M. 12 pádů scénáristiky. Praha 1996

Novotný, D.J. Chcete psát scénář? I. Základy dramaturgie. II. Žánry v hraném filmu. Praha 2000

Škvorecký, J. Nápady čtenáře detektivek. 1963

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 311
Učebna KSS

(Lažanský palác)
TRAJKOV I.
14:00–17:15
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306PD1.html