AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Fotografie reportážní

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
307FRE
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
26/S
Vyučující:
Jaromír ČEJKA
Anotace:

Anotace:

Reportáž jako obrazová zpráva, zachycující významné okamžiky a postihující podstatu dané události nebo situace, ať už jednotlivým snímkem nebo koncipovaným souborem.

Podstatný v oblasti reportáže a dokumentu je respekt a úcta k dané realitě, ne její přetváření, ?tvůrčí? využití, zasahování do ní (nasnadě otázka, kde začíná hranice, kdy sama přítomnost fotografa může být už nežádoucím zásahem do právě zachycované situace).

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet.

Účast: na 60% přednášek.

Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Popis předmětu:

Výuka je zaměřená nejen rozvíjení tvůrčích schopností při využití fotografických výrazových prostředků v oblasti reportáže a dokumentu, ale v seminárních diskuzích a společných konzultacích v nemenší míře na etické otázky v práci reportážního a dokumentárního fotografa a jeho společenské odpovědnosti, zvláště při využití fotografií v médiích.

Konzultace při volbě témat, předložených explikacích a poté průběžně nad fotografiemi na zadaná témata (kontakty, náhledy, konečné snímky).

Explikace (A4) by měly nejen stručně vysvětlit způsob zpracování námětu, ale také zdůvodnit jeho volbu, jež nemá být náhodná - autorův vztah k tématu by měl být obeznámený a pokud možno osobně zaujatý.

Úkoly:

1. Neopakovatelná událost

Událost, na kterou je možné se připravit. Soubor snímků, které se ve vzájemné skladbě (následně i simultánně) doplňují a vytváří obrazový příběh. Součástmi jsou celek pro základní určení situace, dynamické polocelky postihující výrazné momenty dění a detail přibližující podstatné vizuální nebo významové prvky situace (pokud je dobře vybrán a zpracován, může mít i zásadní výpovědní hodnotu celé reportáže - předpokladem je samozřejmě mj. kvalitní a rychlé posouzení celé situace).

5-7 fotografií 13x18cm (18x24?)

2. Dokumentární portrét

Zachycení podoby a charakteristických rysů zobrazeného člověka v živé a situaci za daného osvětlení. Využít výrazu tváře, gesta, postoje, prostředí. Pokud to okolnosti budou vyžadovat, najít vhodný způsob, jak dovést portrétovaného do stavu, kdy se bude chovat přirozeně.

Dvě osoby, u každé tvář (hlava) a polocelek nebo celek postavy a kombinace barevné a černobílé fotografie (příp. jedna osoba barevně a druhá černobíle).

4-6 fotografií 18x24cm,

3. Tematický - koncipovaný soubor dokumentárních fotografií

Úkolem bude vhodně zvoleným způsobem fotograficky dokumentovat proměny Karlína, Libně, Holešovic se zaměřením na pobřežní oblasti a to na většinou nenávratně mizející lokality, jednotlivé domy a ostatní charakteristické prvky zdejšího městského prostředí, včetně jejich detailů. Nejde o hledání událostí (záběry s osobami samozřejmě nejsou vyloučeny), ale o zachycení prostředí, jeho „ducha“.

Práce může být přípravou na větší celek v druhém ročníku.

10 fotografií 24x30cm

Jméno přednášejícího: Jaromír Čejka

Kontakt: 732 928 365 nebo 272 658 679, e-mail: cejka.jaromir@post.cz

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 423
Učebna KF

(Lažanský palác)
ČEJKA J.
12:20–15:35
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet307FRE.html