Elektronická úprava zvuku 2
- Kód:
- 308EUZ2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Pavel KOPECKÝ
- Anotace:
-
Posluchači si v seminární práci prakticky ověří tvůrčí možnosti úprav zvukových objektů (ruch, atmosféra, hudba, mluvené slovo). Součástí semináře je praktické seznámení s technikou samplování zvuku a možnostmi jejího tvůrčího využití v AV dílech a realizace vlastní představy stylizace zvukového materiálu a zhodnocení dosaženého výsledku.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Absolvování předmětu Elektronická úprava zvuku 1
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je hlouběji seznamovat posluchače s elektronickými možnostmi úpravy akustických signálů z hlediska jejich tvůrčího využití.
- Osnova (a sylabus):
-
1/ Problematika samplování různých zvukových zdrojů - hudební nástroj, ruchový objekt, atmosféra, mluvené a zpívané slovo.
2/ Looping v elementech Amplitude Envelope. Finalizace samplovaných zvukových vzorků a jejich přenos pomocí SDS a SCSI (AIFF,WAV).
3/ Praktické cvičení v rámci semináře - vytvořit pomocí několika samplovaných tlesknutí stylizovaný potlesk (několik variant - slabší v malém sále, silný ve velkém sále).
4/ Principy řízení parametrů digitálních efektových přístrojů (DSP) - manuální, pomocí MIDI, pomocí některých parametrů vstupního signálu.
5/ Tvorba vlastních algoritmů efektů a jejich ukládání do efektových bank.
6/ Komprese, limitace, expanze dynamiky zvuku. Princip technické realizace, význam, historie, možnosti uplatnění pro různé kategorie zvuku.
7/ Vhodnost a nevhodnost použití komprese a expanze dynamiky.
8/ Příklady a praktické ověření komprese a expanze - vícepásmová úprava, různé kompresní poměry.
9/ Možnosti a způsoby odstranění (omezení) rušivých zvuků ze zvukového záznamu. Lupání, šum, brum apod.
10/ Počítačové pluginy - Declicker, Denoiser a další. Vhodnost a míra destrukrivních zásahů do nahrávky.
11/ Prostorovost zvukové nahrávky, stereobáze - možnosti tvůrčích zásahů (změna šířky stereobáze, umístění zvukových objektů uvnitř a vně stereobáze apod.
12/ Vzdalování a přibližování zvukového zdroje. Praktické ověření možností pohybu zvukového zdroje v prostoru - vlevo/vpravo, daleko/blízko.
13/ Praktické cvičení v rámci semináře - pomocí několika samplovaných kroků vytvořit stylizovaný zvuk chůze (několik variant - kroky v plenéru, v chodbě, pochod vojáků).
Využít znalostí o prostorových úpravách zvuku - hall, equalizace, pitch.
- Studijní materiály:
-
V. Syrový - Malý slovník základních pojmů hudební akustiky a hudební elektroniky
S. De Furia, J. Scacciaferro - THE SAMPLING BOOK
S. De Furia, J. Scacciaferro - THE MIDI RESOURCE BOOK
J. Watkinson - THE ART OF DIGITAL AUDIO
D. Forró - Počítače a hudba
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)