Seminář zvukové tvorby 5
- Kód:
- 308SZ5
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří KŘÍŽ, Jiří MOUDRÝ, Vladimír SKALL
- Anotace:
-
Výklad je zaměřen zejména na tvorbu zvukové složky celovečerních filmů, které jsou jedním z nejkomplikovanějších tvůrčích úkolů zvukových mistrů - sound designérů. Seminář navazuje na na předmět „Zvuková tvorba v hraném filmu“ výkladem, diskusí a rozborem filmových ukázek.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Absolvování 1.+2.ročníku oboru zvuková tvorba.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je detailní seznámení posluchačů s celou problematikou výroby hraného filmu z pohledu mistra zvuku. Seminární povaha předmětu, včetně projekcí ukázek, má pomoci rozvíjet schopnosti posluchačů orientovat se v této oblasti.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Téma : Střih zvuku a příprava míchacích stop 1.
Klasický způsob střihu zvuku v ?analogové? střižně - příprava pásů.
Moderní střih zvuku na DAW - příprava stop.
Etapy střihu - synchronizace DP, řazení, hrubý a čistý střih, příprava míchacích stop.
Adresování servisky pro PS, BR, H.
Dopasovávání a kombinování PS, BR, H.
2. Téma : Střih zvuku a příprava míchacích stop 2.
Příprava míchacích plánů.
Kombinace kontaktu a PS.
Příprava ruchových stop.
Princip plynulosti, prolínačky, předsazení, přesahy.
Rezervy v atmosférách.
Dělení dílů.
Stopy pro vícekanálové systémy.
Kalibrační tóny, Dolby, starty, kontrolní píp na konci.
3. Téma : Mixáž celovečerního hraného filmu.
Alternativy zvukové režie.
Střihové úpravy obrazové složky při mixáži.
Nevhodnost mixáže filmů na TV obrazovku.
Klasický způsob mixáže analogovou technologií.
Mixáž na DAW.
Rozdílnost dynamického rozsahu mixáže dle prezentace díla - TV, film (různé mixáže).
Hladina hlasitosti poslechu v míchací hale, silné a tiché zvuky.
Maskování zvuků, korekce, jednotnost dozvuku.
Druhý zvukový mistr při mixáži.
Kontroly mixu, ochrana originálu a premixů.
Přepis na optický negativ, kontrola kopie.
4. Téma : Mixáž filmu ve formátu Dolby.
Výchozí zvukové materiály, hladina hlasitosti.
Poslechové a kódovací maticové procesory.
Konfigurace stop, indikace modulace, použití a omezení surr.kanálu u kódovaných systémů.
Mix 4 stopý (šíře obrazového formátu k šíři stereofonní báze).
Kontrola mixu, kontrola kompatibility mono.
Kódování 4 stopého záznamu do formátu Lt - Rt.
Přepis na opt. systém, přepis pro schvalování Dolby Labs.
5. Téma : Mixáž filmu v Dolby Digital.
Hladina hlasitosti poslechu a equalizace v míchací hale. Konfigurace stop Film 5.1, DTS.
Referenční tóny mixu.
Mix 6 stopý, virtuální mixáž.
Kontrola mixu a REMIX do formátu Dolby.
Úpravy dynamiky a kontrola surr.
Mastering výsledných mixů do optodisku Dolby, funkce Dolby konzultanta.
Přepis na opt. negativ.
6. Téma : Downmix filmu pro video formáty a mixáž DVD formátu.
Důvody pro downmix zvuku filmu pro video formáty.
Dynamika záznamu zvuku pro jednotlivé formáty, poslechové podmínky při mixáži.
Řešení downmixu digitálních formátu do formátu analogového.
Zásady pro mixáž dabingu pro DVD.
7. Téma : Mezinárodní zvukové pasy.
Zvukový obsah mezinárodních pasů.
TV formáty.
Vícekanálové formáty (varianty).
Mix IT pro DS a Digital.
Nosiče IT - 35 mm mg., DAT, DA - 88, videokazety.
8. Téma : Příprava realizace hraného celovečerního filmu z hlediska mistra zvuku - sound designera.
9. Téma : Příprava rozpočtu hraného celovečerního filmu z hlediska mistra zvuku - sound designera.
10. Téma : Vícekanálové analogové a digitální formáty filmového zvuku a poslední technologické trendy ve filmové zvukové tvorbě. Kompatibilita a nekompatibilita systémů.
11. Téma : Volné téma dle návrhu studentů.
12. + 13. Téma : Videoprojekce a rozbory hraných filmových cvičení posluchačů.
Úkoly :
Rozbor zvukové složky současného celovečerního filmu v rozsahu 6 - 9 str.
- Studijní materiály:
-
J.Borwick, Sound Recording Practice 4 th.edit, (Oxford University Press)
I.Stadtrucker, Zvukové majstrovstvo ve F a TV, (SPN 1977)
doc.I.Bláha, Zvuková dramaturgie AV díla , (AMU 1995)
Dolby Laboratories Inc,. Firemní literature ,(web:www.dolby.com)
http://www.filmsound.org/terminology.htm
http://www.digidesign.com/
http://www.waves.com/
M.Hůrka, Estetika zvuku ve filmu , (ČsFÚ 1965)
Kolektiv, Film a filmová technika, (SNTL 1974)
F.Kolmer, Prostorová akustika , (SNTL 1984)
M.Kuna, Zvuk a hudba ve filmu, (Panton 1968)
L.Zenkl, ABC hudební nauky, (Supraphon)
I.Janoušek , ABC akustiky pro hudební praxi, Supraphon)
http://www.geocities.com/Hollywood/Academy/4394/altman.html
http://www.uiowa.edu/~sound/contents.html
http://www.artsci.wustl.edu/~marton/Sound.html
http://www.filmsound.org/
http://www.filmsound.org/bibliography/littlist.htm
http://www.filmsound.org/film-sound-history/
http://www.mtsu.edu/~smpte/timeline.html
http://www.aes.org/journal/online/
http://filmpub.atlas.cz/
Seznam doporučených filmů : Apocalypse Now, Zánik samoty Berhof, Ronin
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)