Zvuková tvorba v hraném filmu
- Kód:
- 308ZTH
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 13/S
- Vyučující:
- Jiří MOUDRÝ
- Anotace:
-
Předmět má za úkol prohloubit znalosti zvukové tvorby se zaměřením na hraný film. Výklad je zaměřen na tvorbu zvuku celovečerních hraných filmů, které jsou jedním z nejkomplikovanějších tvůrčích úkolů zvukových mistrů - sound designérů. Výklad je doplňován AV ukázkami.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Absolvování oborových předmětů prvního ročníku
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prohloubení znalostí zvukové tvorby se zaměřením na hraný film.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Téma : Úvod a základní poznatky o zvukové tvorbě.
Vymezení pojmu mistr zvuku a sound designer.
Zvuková složka filmu jako výtvor svébytné umělecké individuality mistra zvuku.
Funkce a práva režiséra hraného filmu, vliv producenta.
Vlastnosti mistra zvuku.
2. Téma : Příjem a záznam kontaktního zvuku při tvorbě hraného filmu.
Vliv TV jako média na zvukovou složku hraného filmu.
Kritéria čistoty a věrnosti a funkčnosti zvuků.
Důležitost srozumitelnosti dialogů.
Příprava záběru, zkoušky, komunikace s kameramanem, režisérem, produkcí, herci, architektem, rekvizitáři, skriptem a klapkou..
Spolupráce s mikrofonistou.
Záznamová zařízení, záznam do jedné nebo více stop.
Mikrofony a příslušenství.
Okolní hluk, směrování mikrofonu.
Prostorový charakter zvuku a hlučné prostředí.
Použití polymikrofonie a mikroportů.
Mikroporty - barva zvuku, kostýmy, uchycení, akustická protifáze.
Příjem kontaktního zvuku pro vícekanálové systémy.
Příjem nedialogových kontaktních záběrů a SZ.
3. Téma : Dialogový postsynchron v hraném filmu.
Důvody pro dialogový PS.
Pomocný zvuk.
Rozhodnutí, které dialogy PS.
Příprava PS, starty, značky M.O. dialogy.
Smyčková nebo bezsmyčková technologie.
Mikrofony, PS studio, záznamová zařízení - počty stop.
Dva tvůrčí způsoby příjmu PS ve studiu.
Herci, neherci, děti a senioři.
Rytmus dialogů, zkoušky, synchronnost, mechanický mluvní projev, herec, kontroly a výběr, možnost kombinací a synchronizace.
Postavení herců u mikrofonu.
Typické odezvy prostoru (impulsní zvuky-křik).
Zvuková perspektiva.
Zpětná vazba při analogovém záznamu, výhody analogového záznamu.
Postsynchrony pro vícekanálové systémy.
Postsynchrony sborů.
4. Téma : Dialogový a hudební playback v hraném filmu.
Playback - platný nebo pomocný PB.
Dialogový playback.
Dialogový playback vnitřních monologů.
Hudební playback - partitura a rozzáběrování, při kontaktním natáčení.
Technologie kontaktního natáčení s hudebním playbackem.
Zajištění synchronnosti playbacku.
5. Téma : Nahrávání filmové hudby a použití archivní hudby v hraném filmu.
Hudba komponovaná a převzatá.
Příprava hudebního scénáře, značení délek hudby.
Hudební studio - vybavení studia.
Průběh nahrávky hudby na obraz,funkce skladatele, dirigenta, hudebního a zvukového režiséra, filmového režiséra, zvukového mistra specialisty, sound designera.
Důležitost synchronnosti nahrávky, střihové korekce obrazu.
Hudební mix a přepis, mixáže základů hudeb bez zpěvu pro MP.
Hudební mix pro vícekanálový formát.
Domácí a malá studia, jejich výhody a nevýhody pro tvorbu filmové hudby.
Použití a výběr archivní hudby (autorská práva).
Archivní nahrávky formát Dolby.
6. Téma : Ruchy v hraném filmu.
Způsoby jak získat ruchy.
Kontaktní záznam záběrů bez dialogu.
Nahrávání SZ, nevýhody digitálního záznamu.
Postsychronní ruchy.
Archivy ruchů studiové, vlastní, CD, národní lokalizace ruchů, dobové ruchy,
Tvůrčí použití ruchů.
Vytváření ruchů kombinací.
Ruchy pro vícekanálové formáty, stereo (MS,XY).
Úkoly :
Rozbor zvukové složky současného CZ hraného filmu 4 - 6 str.
- Studijní materiály:
-
J.Borwick - Sound Recording Practice 4 th.edit (Oxford University Press)
I.Stadtrucker - Zvukové majstrovstvo ve F a TV (SPN 1977)
I.Bláha - Zvuková dramaturgie AV díla (AMU 1995)
Dolby Laboratories Inc. - Firemní literature (web:www.dolby.com)
M.Hůrka - Estetika zvuku ve filmu ( ČsFÚ 1965)
Kolektiv - Film a filmová technika (SNTL 1974)
F.Kolmer - Prostorová akustika SNTL 1984)
M.Kuna - Zvuk a hudba ve filmu ( Panton 1968)
L.Zenkl - ABC hudební nauky ( Supraphon)
I.Janoušek - ABC akustiky pro hudební praxi (Supraphon)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)