Animace, ploška, loutka
- Kód:
- 309APL
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Jan KLOS
- Anotace:
-
Vědomosti o „mateřské“ kreslené animaci, si posluchač doplní přehledem technik tzv. loutkové animace, které jsou tradičním, úspěšným oborem českého animovaného filmu. Dozví se, co musí ovládat animátor (eventuelně scénárista, režisér), aby obstál v provozu profesionálního studia.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Schopnost vyjadřovat se brilantně kresbou, znát základy střihové skladby obrazu.
- Cíle studia:
-
Informovat o technologiích, které se vyvinuly v českém animovaném filmu ? uvědomit si, co pozitivního zanechaly generace tvůrců pro současnou tvorbu.
- Osnova (a sylabus):
-
Formou přednášek, exkurzí, projekcí a diskuzí se vyučují posluchači 3. ročníku KAT FAMU v zimním (5.) semestru.
Animace loutek:
1) Rozdíl práce animátora v kresleném a loutkovém filmu. Autentičnost projevu a jejich hranice.
2) Vzájemná vazba konstrukce předmětů (hrdinů) a scény, výtvarna, způsobu snímání a osvětlování - jak ovlivňují scénář a limitují animátora (pohyb).
Pohyb:
1) Jednoduché pohyby v různých technologiích loutkových filmů. I mechanický pohyb nese určitou emoci (výraz, charakter).
2) Čas a jeho deformace. Záznamy rozvahy pohybu a jeho rytmu (rozpis, průvodní list, synchronní list, televizní „přípohled“, pomocný počítačový záznam.
3) O zákeřnosti optiky (člověk versus stroj).
Hra a souhra:
1) Výraz a charakter jednotlivých hrdinů. Spolupráce animátora s výtvarníkem a konstruktérem.
2) Stručně o herectví - stav, vztah, situace, herecká "práce, text, podtext. Kde se poučit.
3) Animace dvou i více figur (předmětů), organizace "paměti pod kamerou.
4) Loutkovost (+ švunky, deformace, přesahy).
5) Cyklické pohyby.
6) Zvířata a živly.
Dějová sekvence - příběh:
1) Spolupráce s režisérem.
2) Rytmus sekvence a rytmus celku. Zkušenosti: denní práce, střižna, ozvučení obrazu.
3) Hra „na detail“, v polocelku, v celku.
4) Pohyb kamery ve službě děje: nájezd, jízda, smyk, transfokace, ostření, expoziční efekty (prolínačky, vícenásobné expozice).
5) Jak na některé triky (zadní projekce, dva pásy v kazetě, polopropustné zrcadlo, sklo před objektivem apod.
6) Animace na hudbu a na komentář. Záznam dialogů a hudby do synchronních listů.
7) Obranné desatero při práci v atelieru - na co zapomínají spolupracovníci a na co nesmí zapomenout animátor.
Konstrukce (technologie) loutek a dekorací:
Ploškový film - hraje originální grafika, „herecká stavebnice“, technologie výroby a snímání, „plán“ a „víceplán“, „mechanizace“ animace pod kamerou (švingle atd.).
Reliefní a loutkový film - konstrukce loutek a dekorací, používané materiály, druhy kloubů, „stavebnicovost“ loutek, problémy s lidským faktorem ve studiu, vzájemná proporce dekorací, snímací techniky, studia a ruky, animátora, práce televizním přípohledem"
Kombinované techniky - pixilace, projekce, masky, modely apod.
- Studijní materiály:
-
Doporučené filmy:
B. Pojar - Dášenka č. 6, Milovník zvířat, Jabloňová panna
Z. Smetana - Voda čerstvosti
M. Štěpánek - CK střelnice
J. Švankmajer - Historia Naturae, Konec stalinismu v Čechách
J. Barta - Krysař, Zaniklý svět rukavic
J. Trnka - Ruka
L. Beneš - Král Skřítek
Aardmans Studio - The Wrong Trousers
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)