Dílna (animace a režie) 2
- Kód:
- 309DB2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Libuše ČIHAŘOVÁ, Aurel KLIMT, Pavel KOUTSKÝ, Břetislav POJAR
- Anotace:
-
Seminář druhého ročníku je věnován loutkovému filmu a zároveň slouží k individuálním konzultacím při přípravě scénáře bakalářského filmu. Kombinace animace s reálným hercem a užití mluveného projevu v animovaném filmu je obsahem semináře ve třetím ročníku. V jeho závěru si posluchači připraví námět a scénář filmu pro čtvrtý ročník.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Cílem dílny je výuka základní kreslené animace a rozvíjení výtvarného i hereckého talentu studentů. Důkladná scenáristická, výtvarná, animační a režijní příprava bakalářského filmu.
- Osnova (a sylabus):
-
Dílna - Čihařová, Koutský:
Cílem dílny je výuka základní kreslené animace a rozvíjení výtvarného i hereckého talentu studentů. Po zvládnutí konkrétních úkolů - cvičení v 1. ročníku bakalářského studia - je důraz na rozvíjení kreativního myšlení a využití obého při cvičení 2. ročníku a zejména bakalářského filmu v 3. ročníku.
Výuka je zaměřena jak na technické jednotlivosti, tak na rytmus, stavbu větších celků až po vytvoření celého filmu. Animace je jednou z nejdůležitějších složek, které tvoří konečnou podobu animovaného filmu.
Velký důraz je kladen na tvůrčí prostředí dílny. Atmosféra dílny, možnost vzájemné kritiky, názorové bohatosti či přátelské rady, to vše má vliv na pracovní výsledky dílny.
Rozvržení studia kreslené animace:
3. ročník - Dramatická stavba (zimní semestr: předanimace - linetest, animace na hudbu a komentář, animace dialogu, záznam hudby a dialogu v průvodním listu; letní semestr: lay out k bakalářskému filmu, realizace bakalářského filmu)
Dílna - Pojar:
Loutkový film
1) Klasická česká trojrozměrná loutka - Značná reálnost, neměnnost, hmotnost a pantomimický herní projev aktérů ji předurčuje spíš pro dramatické útvary.
2) Trojrozměrná loutka plastelinová - Její materiál umožňuje modelovat proměny jejího výrazu, deformace i celé metamorfozy. Dá se animovat jako amorfní hmota nebo v podobě konkretní postavy s drátěnou kostrou. Všechny tyto vlastnosti předurčují výběr témat spíše absurdních a možnosti komické a tragikomické.
3) Loutka poloplastická - Na rozdíl od předešlých metod se snímá vertikální kamerou na skle. To sice uvolňuje aktéry od podlahy, ale zároveň vyžaduje převahu pohybu v ploše.Výměnou jednotlivých částí loutek můžeme dosáhnout deformací a metamorfozy. Při vytváření storyboardu je třeba pamatovat na omezené možnosti pohubu kamery a svícení.
4) Loutka papírková - Plošky se podobají ve svém výsledku plošně řešenému kreslenému filmu a jsou natáčené vertikální kamerou. Používají se papírkové loutky, kloubované, nebo skládané z částí, často bohatě malířsky nebo graficky pojednané..
Siluety mají podobnou techniku, ale používá se matné sklo, s figurami i pozadím svíceným zespoda.
Co vyžaduje tvorba všech loutkových filmů(zejména trojrozměrných):
Na rozdíl od znalostí nutných při vytváření kresleného filmu, by měl mít tvůrce navíc talent nebo představivost sochaře a scénografa, základní znalosti práce kamery a osvětlování, určitou schopnost myslet technicky a manuální zručnost.
Lidský hlas v animaci:
Timing animace musí být přizpůsoben času slovních pasáží, které doprovází a slovní doprovod je třeba udělat co možná nejkomprimovanější, aby vyhovoval rychlejšímu tempu animace. Úloha komentáře může být informativní, narativní i dramatická, ale nikdy popisující děj v obraze. Jeho výhodou je vstupovat do děje, kdy je snazší vyjádřit slovem základní situaci, charakter postav a jejich vztahy, ale vlastní akce je lépe přenechat animovaným aktérům. Dialog oživí a zplastičtí charakter animovaných postav. Nahrává se vždy předem a vypisuje timing před animací. Důležitý je výběr speakera. Ne každý hlas a herecký projev je vhodný pro animované postavy.
Živý herec v animaci:
1) Pixilace - Živý herec se natáčí okénko po okénku v kombinaci s předmětem, kresbami i loutkami. Umožňuje to jeho součinnost s nimi a zároveň možnost jeho absurdního pohybu a hry, střídání masek a proměny. Lze využít i střídání různých frekvencí kamery. Hodí se pro absurdní, expresivní námět, spíš komické, nebo tragikomické, ale dá se použít i pro vhodnou formu baletu.
2) Živý herec reálně snímaný s animací - Tato technika vyžaduje vždy oddělené snímání a použití triků, ať filmových nebo digitálních.Hraná část se natáčí vždy první a podle timingu hry herce se přidává animace. Spojení obou v jeden obraz je vždy obtížné a je třeba záběry tohoto druhu minimalizovat už ve storyboardu důmyslnou skladbou a dekupáží, užitím změn pohledu, detailů, atd.
Dílna - Klimt
Tato dílna bude studentům otevírat obor animace v plné šíři nových technologií a trendů v propojení s klasickým řemeslem.
Budu se snažit se studenty vždy hledat nejčistější podobu jejich námětu, na jeho základě vytvořit funkční scénář a ten jim pomoct ztvárnit tou nejoptimálnější technologií.
Díky své práci v oboru jsem v kontaktu s mnoha technologiemi animovaného i trikového filmu a předpokládám i brzké rozšiřování oboru směrem k interaktivním počítačovým hrám s plnohodnotným příběhem a mnoha dalšími směry.
Svými zkušenostmi, aktivní tvorbou a určitou orientací v oboru bych rád napomohl studentům v jejich schopnosti uplatnit se i po ukončení studií.
- Studijní materiály:
-
Literatura povinná:
Borivoj Dvoniković, Bordo: Škola kresleného filmu
Literatura doporučená:
Rudolf Urc - Animovaný film
Frank Thomas and Ollie Johnston - The Illusion of Life - Disney Animation
John Halas - Timing for Animation
Eadweard Muybridge - The Human Figur in Motion Animals in Motion
Filmy:
Stěžejní animované filmy našich a zahraničních renomovaných tvůrců.
Přehlídka filmů z Annecy.
Práce studentů FAMU.
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)