AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudba ve filmu

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
309HVF
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Vladimír MERTA
Anotace:

Zvukový koncept filmu - uvolnění emocí, odstranění strachu před „tajemným“ světem hudby. Hudba jinak (skicou, slovy, grafem, opisem, přirovnáním, dechem, vlastním zpěvem, hudba těla). Sdílení neverbálních emocí, nácvik dovedností, usnadňujících komunikaci s hudebníkem. Projektová výuka prolíná přednášky a graficko-hudební cvičení.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Podstatná část práce na seminářích probíhá formou společného předvádění hudebních nápadů v typických situacích animace. Studenti sledují filmová díla z hlediska užití hudby. Předkládají vizuální nápady (storyboard, black out, pointa, kontrast). Základy hudebního jazyka studenti zvládají formou domácích cvičení, vycházejících z přednášené látky.

Cíle studia:

Studenti se během přednášky naučí v praktických cvičeních vnímat múzickou inspiraci, připraví si hudební dramaturgii díla, vyzkouší si různé metody komunikace režiséra s hudebníkem. Interaktivní kurz je neformálně uvede do dalšího studia hudebních forem

Osnova (a sylabus):

Dvojlomná povaha hudby na úsvitu kulturních dějin. Hudba svou nezachytitelnou, prchavě nehmotnou podobou spojovala světy, píseň měla magickou moc, ale pomáhala i v každodenním životě. Původně byla neoddělitelně spojena s tancem a vyprávěním. Rytmizomenon: materiál k rytmizaci (taneční pohyby, dech, tón, melodie, krok). Přesah „staré hudby“ do současnosti. Synkretické vnímání hudby. Vnitřní slyšení - vize hotového filmu, jak má působit

Dilemata režiséra a skladatel: Autenticita nebo efekt? Historická věrnost (obsazení, nástroje, původní jazyk, tvorba tónu, melodické ozdoby) či karikatura? Psychologie vnímání hudby. Reálný a virtuální prostor, ucho, mikrofon, nosič a reproduktor). Akustické zákony. Vývoj hudby fyziologicky závisí na nástrojích, záznamu, objednávce. Funkce hudby v reálném životě - sociologie hudby. Vztah hudby a slova. Meze srozumitelnosti - hudba jako mezinárodní emoční jazyk.

Hudba a pohybová stylizace , „změkčení“ animační techniky. Styly animace a styly komponování. HAF a žánry, zacílení díla: drama, reklama, komedie, muzikál, záznam opery, fantasy, horor, perzifláž, parodie). Nadčasová moralita, ironický komentář, charaktery a jejich odstínění, odvrácená strana příběhu, mýtus, magické sdělení, dokreslení toho, co nelze namalovat. Zhodnověrnění nadsazených vizuálních efektů (fantasy, sci-fi, paralelní světy, existenciální kyber-prostory. Svět animovaných her).

Jak komunikovat se skladatelem? Zvuková architektura (hudebně zvukový scénář, průběh napětí, rytmické smyčky). Bod zlomu - zvukový detail. Dramatická hudba - stupňování, kulminace a rozvedení napětí. Prolínání a ostrý střih.

Provokace v hudbě.

Tvůrčí principy: Zákony tvorby - od Aristotela k postmoderně a dekonstrukci.

mimésis, transpozice, modulace, stupňování, symetrie, podobnost, symbol, signál, foném a morfém, nomen-omen, obětní beránek, paskvil, satira, parodie, derivace (řetězení podobných slov - eurytmie, asonance). Samoznak.

Hudební metafora, metonymie, ustálená spojení - hudební konvence a jejich vědomé porušování. Pohybová stylizace, „změkčení“ animační techniky.

Technologie nahrávání ovlivňuje stylové roviny filmu

Praktické ukázky a experimenty se storybordem, charakterem, zkouškou, sekvencí, celým filmem. Programová podpora, práce ve studiu, PC a co si můžeš udělat sám). Přímá kompozice na obraz: nevýhody: určenost, statičnost, vyloučení náhody. Přímá odpovědnost za vše. Technologie vnucuje své postupy, ovlivňuje vkus a vnucuje snadná řešení. Prázdná hudba - neutrální vata.

Projekce, rozbory a hodnocení účinnosti použité hudby. Otázky a problémy, na něž studenti narážejí během realizace vlastních cvičení a projektů.

Studijní materiály:

Kniha o hudbě - Malá moderní encyklopedie

Slovník hudební psychologie, I. Poledňák, Editio Supraphon 1984

Stručný slovník duchovní hudby - J. Vyskočil, Muzeum Čelákovice

The Larousse Encyclopedia of Music

Teória filmovej hudby - Juraj Lexman, SAV 1981. Bratislava

Psychology for Musicians, P.C. Buck, Oxfo1974

The Penguin History of Music - 1973

Nauka o hudebních formách - M. Poš

O české písni lidové a zlidovělé - B. Václavek

Nejstarší sbírky českých lidových písní- J. Markl, Editio Supraphon 1987

Zpívaná pOEZIE - V. Merta, Panton 1989

Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu - Johann Joachim Quantz

Pověry a problémy jazzu - Jan Rychlík

Hudba na pomezí - Petr Dorůžka

Beaty-Bigbeaty-Breakbeaty, Maťa a Dharma-Gaia 1998

Tajné dějiny hudby - Vlastimil Marek, Eminent 2000

ZVUK - časopis pro kulturu a společenské dění (Zlín, Kroměříž, U. Hradiště)

Early Music - Londýn,odborný časopis sledující otázky autentické interpretace

The World of Music - Berlín

Baby, Let Me Follow You Down - Eric von Schmidt, Jim Rooney, University of Amherst Press, 1994.

Hudba a pravda - Roman Berger

Shakespeare a dobrá královna Anna - Alois Bejblík,

Stíny zapomenutých předků - Carl Saga, Ann Druyan, Eminent

České písně kramářské - Bedřich Václavek

České pohanství - Záviš Kalandra

Český lid - Karel Pejml

Živá píseň - Vladimír Úlehla

Návrat Slovenov - Miroslav Švický

Dějiny české hudby v obrazech - Editio Supraphon 1977

O hudbě v širších souvislostech:

Slovník židovsko-křesťanského dialogu

Řecké mýty - Robert Graves

Signs and Symbols in Christian Art - Georg Ferguson, A Galaxy Book N.York Oxford Univ. Press 1966

Mýtus, filosofie, věda - Jan Kratochvíl

C.Sagan, A. Druyan: Stíny zapomenutých předků, Eminent 1998)

Hledání Boha - osobní pouť - P. Johnson. Panevropa 93

Velké dějiny zemí koruny české - Vratislav Vaníček

Zkouška dospělosti - Jiří Krupička

Velký kód: Bible a literatura - Northrop Frye

Dějiny Boha, Obecné dějiny ďábla, Mizení Boha - R. E. Friedman, Argo

Tantra, kult ženského principu aneb jiný pohled na život a sex - A. Van Lysebeth

Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 421
Učebna KAT

(Lažanský palác)
MERTA V.
15:40–17:15
(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309HVF.html