AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Režie kresleného filmu

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
309RKF
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Libuše ČIHAŘOVÁ, Aurel KLIMT, Pavel KOUTSKÝ
Anotace:

Seminář II. ročníku (zimní semestr) se zabývá problematikou režie animovaných filmů v technologii kreslené animace, jeho kombinací s jinými anim. technikami, či hraným filmem. Součástí je posun této klasické technologie vlivem technického pokroku.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:
Cíle studia:

Dílna - Skala:

2. ročník

Analýza prací z prvního ročníku, seznámení s obsahem výuky v dílně. Zadání praktického cvičení. Práce na námětu a scénáři bakalářského filmu. Literární scénář musí být odevzdán na konci 2. ročníku. Kreativní přístup ke světu a k jeho interpretaci (hledání a poznávání, vnímání a zobrazování skutečnosti, sdělování vnímaného a poznávaného, umělecký záměr).

Úvod k filmovým principům zobrazování obrazu. Úvod k způsobům hledání dramatický situací ve skutečnosti.

Dokumentaristický přístup. Fabulace. Lineární a nelineární vnímání času. Čas v dramatickém vyprávění (situace, děj, příběh).

Základy dramaturgie (volba námětů, literární zpracování námětu, vizualizace námětu, pPráce se scénářem, strukturování scénáře, vývoj děje, vyprávění).

Osnova (a sylabus):

Dílna - Čihařová, Koutský:

Cílem dílny je výuka základní kreslené animace a rozvíjení výtvarného i hereckého talentu studentů. Po zvládnutí konkrétních úkolů - cvičení v 1. ročníku bakalářského studia - je důraz na rozvíjení kreativního myšlení a využití obého při cvičení 2. ročníku a zejména bakalářského filmu v 3. ročníku.

Výuka je zaměřena jak na technické jednotlivosti, tak na rytmus, stavbu větších celků až po vytvoření celého filmu. Animace je jednou z nejdůležitějších složek, které tvoří konečnou podobu animovaného filmu.

Velký důraz je kladen na tvůrčí prostředí dílny. Atmosféra dílny, možnost vzájemné kritiky, názorové bohatosti či přátelské rady, to vše má vliv na pracovní výsledky dílny.

Rozvržení studia kreslené animace:

2. ročník - Souhra (zimní semestr: animace čtvernožců, ptáků, živlů, efekty, prostorová a totální animace, technické záběry; letní semestr: Full animation, plánování pohybu kamery, lay out, animace celé dějové sekvence ve vlastním výtvarném pojetí)

Dílna - Pojar:

Loutkový film

1) Klasická česká trojrozměrná loutka - Značná reálnost, neměnnost, hmotnost a pantomimický herní projev aktérů ji předurčuje spíš pro dramatické útvary.

2) Trojrozměrná loutka plastelinová - Její materiál umožňuje modelovat proměny jejího výrazu, deformace i celé metamorfozy. Dá se animovat jako amorfní hmota nebo v podobě konkretní postavy s drátěnou kostrou. Všechny tyto vlastnosti předurčují výběr témat spíše absurdních a možnosti komické a tragikomické.

3) Loutka poloplastická - Na rozdíl od předešlých metod se snímá vertikální kamerou na skle. To sice uvolňuje aktéry od podlahy, ale zároveň vyžaduje převahu pohybu v ploše.Výměnou jednotlivých částí loutek můžeme dosáhnout deformací a metamorfozy. Při vytváření storyboardu je třeba pamatovat na omezené možnosti pohubu kamery a svícení.

4) Loutka papírková - Plošky se podobají ve svém výsledku plošně řešenému kreslenému filmu a jsou natáčené vertikální kamerou. Používají se papírkové loutky, kloubované, nebo skládané z částí, často bohatě malířsky nebo graficky pojednané..

Siluety mají podobnou techniku, ale používá se matné sklo, s figurami i pozadím svíceným zespoda.

Co vyžaduje tvorba všech loutkových filmů(zejména trojrozměrných):

Na rozdíl od znalostí nutných při vytváření kresleného filmu, by měl mít tvůrce navíc talent nebo představivost sochaře a scénografa, základní znalosti práce kamery a osvětlování, určitou schopnost myslet technicky a manuální zručnost.

Lidský hlas v animaci:

Timing animace musí být přizpůsoben času slovních pasáží, které doprovází a slovní doprovod je třeba udělat co možná nejkomprimovanější, aby vyhovoval rychlejšímu tempu animace. Úloha komentáře může být informativní, narativní i dramatická, ale nikdy popisující děj v obraze. Jeho výhodou je vstupovat do děje, kdy je snazší vyjádřit slovem základní situaci, charakter postav a jejich vztahy, ale vlastní akce je lépe přenechat animovaným aktérům. Dialog oživí a zplastičtí charakter animovaných postav. Nahrává se vždy předem a vypisuje timing před animací. Důležitý je výběr speakera. Ne každý hlas a herecký projev je vhodný pro animované postavy.

Živý herec v animaci:

1) Pixilace - Živý herec se natáčí okénko po okénku v kombinaci s předmětem, kresbami i loutkami. Umožňuje to jeho součinnost s nimi a zároveň možnost jeho absurdního pohybu a hry, střídání masek a proměny. Lze využít i střídání různých frekvencí kamery. Hodí se pro absurdní, expresivní námět, spíš komické, nebo tragikomické, ale dá se použít i pro vhodnou formu baletu.

2) Živý herec reálně snímaný s animací - Tato technika vyžaduje vždy oddělené snímání a použití triků, ať filmových nebo digitálních.Hraná část se natáčí vždy první a podle timingu hry herce se přidává animace. Spojení obou v jeden obraz je vždy obtížné a je třeba záběry tohoto druhu minimalizovat už ve storyboardu důmyslnou skladbou a dekupáží, užitím změn pohledu, detailů, atd.

Studijní materiály:

Literatura povinná:

Borivoj Dvoniković, Bordo: Škola kresleného filmu

Literatura doporučená:

Rudolf Urc - Animovaný film

Frank Thomas and Ollie Johnston - The Illusion of Life - Disney Animation

John Halas - Timing for Animation

Eadweard Muybridge - The Human Figur in Motion Animals in Motion

Filmy:

Stěžejní animované filmy našich a zahraničních renomovaných tvůrců.

Přehlídka filmů z Annecy.

Práce studentů FAMU.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 416
Učebna KAT

(Lažanský palác)
KLIMT A.
14:50–16:25
(paralelka 1)
Čihařová/Klimt/Koutský
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309RKF.html