AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář: Storyboard

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
309SST
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Břetislav POJAR
Anotace:

Po námětu a jeho zpracování do literárního scénáře je storyboard další etapou práce na animovaném filmu. Je nutným základem pro jeho realizaci. Při práci na něm se ujasní výtvarný styl, podoba a hra aktérů, ztvárnění prostředí, obrazová a zvuková skladba díla. V konečné podobě by měl být storyboard jakýmsi teoretickým předobrazem budoucího filmu.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Seminář nemá žádné zvláštní požadavky.

Cíle studia:

Cílem semináře je seznámit studenty s postupem vytváření storyboardu a prakticky vyzkoušet práci na něm.

Osnova (a sylabus):

Storyboard a jeho obrazová část

Storyboard je základní dokument nejen pro režiséra, ale pro všechny, kteří s ním budou na filmu spolupracovat. Jak vypadá, co má obsahovat jeho obrazová část a co zvuková.

Vypracování obrazové části storyboardu předchází volba animační techniky a výtvarného stylu. Je třeba nakreslit charaktery postav a prostředí.

Storyboard je převedení literárního scénáře do audiovizuální filmové řeči. Obraz a zvuk přebírá funkci slov. Nositelem děje jsou aktéři. Na úseky jejich hry, podle její důležitosti pro vývoj vyprávění, je třeba soustředit oči diváka a z tohoto důvodu je třeba předem scény rozdělit na jednotlivé záběry kamery snímající jejich akce.

Kamera - zaznamenává a dále zvýrazňuje akci herců

a) Směr - přímý pohled, nadhled, podhled atd.

b) Kompozice - umístěním, velikostí herců a formátu.

c) Pohyb - nájezd, odjezd, švenk, jízda.

Střih - jako ostré nebo měkké spojení záběrů

Směr a pohyb jako spojovací prostředek.

Pravidlo osy a jeho význam pro orientaci.

Ostatní způsoby použití střihu.

Vliv jednotlivých prostředků na interpunkci a výstavbu obrazové části. Jejich úloha informativní, dramatická, rytmická.

Časování (timing) jednotlivých záběrů dává jak ucelenou vizi celku, tak podklad pro hudebníka, event. doprovodné slovo a produkci.

Animace ovšem pracuje s výtvarnými prostředky a kvůli tomu je třeba občas vytvořit a užít obrazovou řeč s gramatikou odlišnou od této, užívané ve všech ostatních filmových žánrech. To platí zejména pro určitý druh krátkých kreslených filmů, kde má už námět výtvarný charakter.

Zvuková část a její prostředky

Hlasový projev - formy jeho užití a výhody a nevýhody pro animovaný film

Komentář může zpestřit a usnadnit situace obtížně sdělitelné pantomimickou hrou. Ale přebírá timing sekvencí a je nutné počítat s tím předem při formování obrazu, ve storyboardu, nebo ho nahrávat předem, abychom znali jeho přesnou délku.

Dialog oživí a zplastičtí animované postavy o zvukový projev. Je třeba ho nahrávat vždy před obrazem a počítat s jeho délkou již při vytváření storyboardu. Ovlivní totiž střih i stavbu obrazu.

Hlasový ruch se užívá ne jako sdělení, ale jen k vyjádření okamžitých pocitů animovaných postav.

Hudba a její možnosti pomáhat obrazu

Může mít funkci ilustrační, atmosférotvornou, lyrickou nebo dramatickou. Její forma, instrumentace a tón určuje vždy základní žánr a náladu filmu. Nahrává se většinou na střižený obraz, ale s jejími pasážemi je třeba počítat už ve storyboardu. Výjimkou jsou muzikální nebo taneční čísla, kdy se nahrává předem, rozepisuje okénko po okénku a obraz se tvoří podle ní. Hudba archivní a autorská práva.

Ruchy - dva druhy

Ruchy jednotlivé akcentují a doplňují akce

Atmosféry jsou dlouhé ruchové plochy, vytvářející prostředí scén a vyplňující zvukové pauzy mezi ruchy jednotlivými v případě, že tuto funkci nepřebírá hudba.

Mix všech zvukových elementů

Smíchání všech částí zvukového doprovodu se dělá po natočení a ozvučení filmu, ale jakousi partituru, ve které se počítá se vzájemnými působením jednotlivých složek, je třeba vytvořit již ve storyboardu.

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 421
Učebna KAT

(Lažanský palác)
POJAR B.
09:50–11:25
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309SST.html