Teorie animované tvorby 1
- Kód:
- 309TAT1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří KUBÍČEK
- Anotace:
-
Přednáška seznámí studenty katedry s některými obecně estetickými principy a s hlavními principy dramatu. Dále se zevrubně zaobírá teorií animovaného filmu, jako jednou z forem dramatického umění.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Učebna vybavená VHS a DVD projektorem.
- Cíle studia:
-
Získání teroretických znalostí z problematiky animovaného filmu.
- Osnova (a sylabus):
-
Animovaný film je v této přednášce chápán jako jeden z druhů dramatických umění. Aby mohli posluchači tuto tezi plně pochopit a zaujmout k ní své vlastní stanovisko, je nutné, aby se stručně seznámili s některými obecně estetickými principy a s hlavními principy dramatu. Proto je přednáška Teorie animované tvorby rozdělena do tří na sebe navazujících částí. Zimní semestr, který je určen pouze pro posluchače katedry animace, je věnován nejdříve obecně estetickým otázkám, druhá část semestru pak základům estetiky divadla, které je dominantním představitelem dramatických umění. Cílem zimního semestru je dohodnout se na terminologii a získat povšechné znalosti o estetice dramatu.
Letní semestr, který je určen všem posluchačům FAMU, navazuje terminologicky a úhlem pohledu na zimní semestr, je však věnován již výhradně teorii animace, jako jednomu z druhů dramatických umění. Animaci, jako kinetickému výtvarnému umění je věnována poslední lekce této přednášky.
Tématické rozvržení přednášky
Zimní semestr - Estetika dramatických umění
1. Vznik umění. Magie, mystika, estetika.
2. Projekce - filmový dokument o maskách, šamanství a pod.
3. Vývoj umění.
4. Proces tvorby.
5. Proces integrace a proces diferenciace. Deformace a stylizace.
6. Proces vnímání uměleckého díla.
7. Rozbor uměleckého díla.
8. Tendence v umění. Konvence v umění.
9. Vývoj dramatických umění.
10. Epika a dramatika (román a drama). Epická a dramatická stavba.
11. Projekce - Dvanáct rozhněvaných mužů.
12. Čas a prostor. Konflikt.
13. Dramatický vjem a dramatická událost. Charakter dramatické postavy.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Aristoteles: Poetika (Orbis Praha 1964)
Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím (Odeon Praha 1991)
Jiří Kubíček: Úvod do estetiky animace (skripta FAMU 2004)
Doporučená literatura:
Otakar Zich: Estetika dramatických umění
Jaroslav Boček: Kapitoly o filmu (Orbis Praha 1968) - část O filmové specifičnosti
Edgar Dutka: Animovaný film (skriptum FAMU 2002)
Henryk Jurkowski: Magie loutky (Nakladatelství Studia Ypsilon 1997)
Piers Vitebsky: Svět šamanů (Práh - Knižní klub Praha 1996)
Joseph Campbell: Mýty (Pragma - 1998)
Rudolf Urc: Kapitoly z teórie animovaného filmu (Osvetový ústav Bratislava 1989)
Jednotlivé lekce budou doplněny ukázkami z českých i zahraničních animovaných filmů.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)