Přehled dějin a teorie médií 2
- Kód:
- 373PTM2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 26/S
- Vyučující:
- Anotace:
-
Cílem přednášky je uvést do hlavních teoretických problémů spojených s moderními komunikačními prostředky. V několika kapitolách sleduje vývoj přemýšlení o médiích od filosofických a sociologických pojednání prvních desetiletí 20. století, přes vytvoření teorie médií a komunikace jakožto akademické disciplíny až k řadě alternativních názorů, představovaných zejména současnými autory. Snahou je zde vnímat problémy komunikačních médií v obecně kulturním kontextu, tedy zejména s ohledem na jejich filosofické, sociologické a estetické aspekty. Především pak jde o to předvést, že úvahy i o těch nejsoučasnějších či budoucích technologiích mají svou tradici sahající hluboko do minulých století (tak jsou kupříkladu diskuse o internetu či virtuální realitě poznamenány mnoha tradičními předobrazy), a že porozumět „novým“ médiím nelze bez porozumění médiím „starým“ a jejich vzájemným vztahům.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Úvod: vytváření postkarteziánského diváka (problém periodizace dějin médií: od Vica k Flusserovi a Baudrillardovi; počátky vytváření nových způsobů interakce a komunikace v 19. století).
První úvahy o technických médiích v Evropě: Benjamin, Kracauer, Simmel (zkušenost „modernity“ a nová média).
První úvahy o technických médiích v Severní Americe: J. Dewey, G. H. Mead, R. Park, Ch. Cooley, W. Lippmann (vztah nových médií a společnosti: pesimistická Evropa versus optimistická Amerika; masmédia vytvářejí novodobý Gemeinschaft; problém reprezentace v médiích: Deweyho kritika Lippmanna).
Vytvoření dominantního paradigmatu teorie médií a komunikace (interdisciplinarita teorie komunikace; její převládající pojetí není homogenním modelem, nýbrž trsem různorodých, vzájemně se podporujících konceptů: přenosový model komunikace a jeho různé varianty, strukturalistické pojetí jazyka a textu, fenomenologické pojetí subjektu, společnost v podání strukturního funkcionalismu...).
McLuhan 1: prostor, čas a komunikace (vliv média na povahu lidské existence a společnosti: Torontská škola jako pokračovatel humboldtovské tradice; technologický determinismus; Harold Innis, E. Havelock, W. J. Ong).
McLuhan 2: kritici a pokračovatelé („francouzský McLuhan“ Jean Baudrillard; filosofie jazyka německé romantiky se vyjadřuje k problému počítačových sítí)
Filosofie médií Viléma Flussera: má písmo budoucnost? (koncept telematické společnosti; média a dějiny (otázka po písmu jako otázka po dějinnosti, problém posthistorie); „Za filosofii fotografie“: koncept „aparátu“ a „programu“).
Masová média jako hieroglyfické písmo: Jacques Derrida (Derridova kritika tradičních pojetí vývoje médií; konfrontace Adornova a Derridova čtení masové kultury jakožto hieroglyfického textu).
Text a obraz v elektronickém prostředí: kde je hranice mezi starými a novými médii? (fenomén hypertextu v podání G. P. Landowa).
Co je „techno-věda“: J.-F. Lyotard (problém vědění v informatizovaných společnostech).
Mozek jako obrazovka: filosofie filmu G. Deleuze (styčné plochy mezi pojetím vnímání a myšlení v současné filosofii a „radikálním konstruktivismu“ kognitivních věd).
- Studijní materiály:
-
Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj
Th. Adorno + Ed. Horkheimer: Dialektika osvícenství
Th. Adorno: Estetická teorie
Marshal McLuhan: Jak rozumět médiím
Vilém Flusser: Komunikológia; Za filosofii fotografie
Lev Manovich: The Language of New Media
George Landow: Hypertex 2.0
- Poznámka:
-
Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2008/09.
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět)