Sebereflexivita ve filmu
- Kód:
- 373SRF
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Helena BENDOVÁ
- Anotace:
-
Tříhodinová přednáška zkoumající v historickém i teoretickém pohledu filmovou sebereflexivitu, jinak řečeno rozličné způsoby, jimiž kinematografie tematizuje sebe sama, svou historii, produkci i recepci. Víceméně každý týden bude v rámci přednášky promítán film.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Požadavky k atestaci:
Jsou dvě možnosti: buď ústní zkouška anebo napsání textu (studenti FAMU minimálně 3 normostrany, studenti filmové vědy a dalších oborů minimálně 5 normostran) rozebírajícího jeden konkrétní sebereflexivní film, určitého tvůrce anebo třeba určitý obecný aspekt sebereflexivity. Text pošlete na adresu hbendova@centrum.cz a přijďte na některý z termínů zkoušení, kde si o textu stručně promluvíme v kontextu toho, co se rozebíralo na přednášce.
U obou možností se očekává znalost látky přednášené na přednášce a promítaných filmů (kopie některých z nich k zapůjčení na katedře CASu) + přečtení nějakého článku či knihy zabývající se tématy souvisejícími se sebereflexivitou. Výsledná známka bude z části odrážet i míru (ne)přítomnosti studenta na přednáškách v průběhu roku.
Nechat se vyzkoušet či podiskutovat o svém textu můžete v rámci mých konzultačních hodin (pondělí 12-13.30, FAMU 4. patro, katedra CAS) anebo v některém z následujících termínů (místnost bude upřesněna): út 15. 1. od 13 hodin, st 23. 1. od 13 hodin, út 5. 1. od 13 hodin.
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Téma filmové sebereflexivity bude v rámci této tříhodinové přednášky pohybující se mezi obecnými teoriemi a analýzami konkrétních děl rozebíráno v dimenzi historické, politické, estetické a recepční. Některé pojmy, kolem nichž by se mělo točit naše uvažování o filmové sebereflexivitě: film ve filmu, mise en abyme, intertextualita, intermedialita, ponoření do fikce vs. zcizení. Mezi tvůrce a filmy, jimž budeme pravděpodobně na přednášce věnovat pozornost, patří: Buster Keaton (The Cameraman), H. C. Potter (Hellzapoppin), Orson Welles (F for fake), Vilgot Sjoman (Jsem zvědavá: žlutá), Michael Snow (Presents), Apichatpong Weerasethakul (Syndromes and century), Arnaud Desplechin (Léo en jouant dans la compagnie des hommes) aj. V rámci skoro každé přednášky bude promítán film, přičemž některé z promítaných filmů budou pouze v anglickém znění anebo s anglickými titulky.
Seznam odpromítaných filmů:
Celovečerní:
The Cameraman (1928, Edward Sedgwick)
Hellzapoppin (H. C. Potter)
Zpívání v dešti (Stanley Donen, Gene Kelly)
F for fake (F jako falzifikát, Orson Welles)
Presents (Přítomnosti, Michael Snow)
Stav věcí (Wim Wenders)
Tout va bien (Všechno je v pořádku, Jean-Luc Godard)
Krátkometrážní:
Those Awful Hats (D. W. Griffith)
Gertička dinosaurus (Winsor McCay)
Bobby Bumps puts a beanery on the bum (Earl Hurd)
Felix v Hollywoodu (Otto Messmer)
Behind the screen (Charlie Chaplin)
Marilyn Times Five (Bruce Conner)
Alone Life Wastes Andy Hardy (Martin Arnold)
Outer Space (Peter Tscherkassky)
Light is calling (Bill Morrison)
- Studijní materiály:
-
Výběrová literatura:
ALLEN, Richard. Projecting illusion. Film spectatorship and the impression of reality. Cambridge university press: Cambridge, 1995.
CERISUELO, Marc. Hollywood a l´ecran. Essai de poétique historique des films: L´example des métafilms américains. Presses de la Sorbonne nouvelle: Paris, 2001.
CinémAction, 2007, č. 124, Le cinéma au miroir du cinéma, ed. René Prédal.
ECO, Umberto. Inovace a opakování: mezi modernistickou a postmodernistickou estetikou. Film a doba, 1990, č. 1-3.
GENETTE, Gérard. Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris 1982.
GENIN, Christophe. Réflexions de l´art. Essai sur l´autoréference en art. Éditons Kimé: Paris, 1998.
GIGNOUX, Anne Claire. Initiation a l´intertextualité. Ellipses éditions: Paris, 2005.
JAMPOLSKIJ, Michail. Film a teorie intertextuality. Iluminace, 2000, č. 2.
KRISTEVA, Julia. Slovo, dialog a román. Texty o sémiotice. Praha 1999.
KUČERA, Jakub. „Uvnitř“, „vně“ a monstrum. Cinepur, 2007, č. 52.
LECONTE, Bernard. Images abymées. Essais sur la réflexivité iconique. Harmattan: Paris, 2000.
MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu. Iluminace, 1993, č. 2.
MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu II. Iluminace, 1993, č. 3.
MAREŠ, Petr. Citát a aluze ve filmu. Iluminace, 1997, č. 2.
METZ, Christian. L´énonciation impersonelle ou le site de film. Paris 1991.
MORISSETTE, Isabelle: Reflexivity in spectatorship: The didactic nature of early silent films. Off screen, 2002. http://www.horschamp.qc.ca/new_offscreen/reflexivity.html
NEIL, Alex. Empatie a filmová fikce. Iluminace, 2007, č. 2.
SAMOYAULT, Tiphaine. L´intertextualité. Mémoire de la littérature. Armand Colin: Paris, 2001.
SMITH, Murray. Legacy of Brechtianism. In: Noel Carrol, David Bordwell: Post-theory. 1995.
SMITH, Murray. Engaging Characters. Fiction, Emotion and Cinema. Oxford : Clarendon. Press / New York : Oxford University Press 1995.
STAM, Robert. Reflexivity in Film and Culture: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press, 1992.
SZCZEPANIK, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace, 2000, č. 3.
SZCZEPANIK, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Strategie intermediality a reflexivity v současné kinematografii. Disertační práce, Masarykova univerzita, Brno, 2002.
WITHALMOVÁ, Gloria. „Ty jsi vypnul celý film!“ Typy sebereflexivity ve filmu. Cinepur, 2007, č. 52.
ZUSKA, Vlastimil. Boční participace (filmového) diváka. Iluminace, 2007, č. 2.
ZUSKA, Vlastimil. Mimesis, fikce, distance - k estetice 20. století. Triton 2002.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)