Teorie dramatu 1
- Kód:
- 373TD1
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Michal BREGANT
- Anotace:
-
Kurs je určen pro všechny studenty FAMU. Jeho cílem je a) prezentovat základní historické etapy myšlení o divadle a dramatu; b) objasnit a osvojit si základní terminologii sloužící porozumění dramatickému textu; c) prakticky ověřit nástroje analytického přístupu k dramatickému textu a jeho adaptaci.
Součástí kursu bude společná návštěva vybraného divadelního představení, které bude předmětem diskuse z hlediska vztahu mezi textem a jeho inscenací. (Slovo teorie v názvu je v množném čísle.)
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Účast na přednáškách není povinná, ale obsah zkoušky vyžaduje znalost nejen povinné literatury v daném rozsahu, ale také obsahu přednášek.
- Cíle studia:
-
Atestace:
Podíl na výsledném hodnocení:
Zkouška: 80% (podmíněno splněním závěrečného testu min. na 75%)
Referát: 10% (5-10 minut na zadané téma nebo vizuální či vědecký pendant k probíranému tématu.)
Účast v diskusi: 10%
- Osnova (a sylabus):
-
Průběh kursu:
(12. 2.)
Východiska. Aristotelés: Poetika a její české překlady.
(19. 2.)
Pozdější reflexe a interpretace Poetiky.
Četba: Aristotelés
(26. 2.)
Divadlo a drama ve středověku.
Četba: Stehlíková (1998)
Referát: Co je to středověk - historické vymezení.
(4. 3.)
Renesance: Itálie, Španělsko, Anglie
Četba: Borges
(11. 3.)
Klasicismus a osvícenství
Četba: Diderot
Karel Kraus: Herec a postava. In: Týž: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 61-80.
Referát: Lessing: Hamburská dramaturgie.
(25.3.)
Schiller - Goethe - Nietzsche
Referát: ????.
(1. 4.)
Naturalismus. Psychologismus.
Referát: Projevy naturalismu v různých druzích umění. Nebo: Strindberg: Předmluva ke Slečně Julii.
(8. 4.)
Odraz a obraz. Reforma divadla a dramatu na přelomu 19. a 20. století.
(15. 4.)
Freud. Brecht.
Četba: Freud
Referát: Evropská modernizace světa v první pol. 20. století.
(22. 4.)
Dramatické umění podle Otakara Zicha
Četba: Zich, s. 36-56.
(29. 4.)
Drama jako zvláštní druh textu. Pražská škola.
Četba: Veltruský a) + b)
(6. 5.)
rozprava nad společně zhlédnutým divadelním představením
Referát: „Pravda“ a „skutečnost“v současném dramatu.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Aristotelés: Poetika. (Překlad Antonín Kříž.) Rezek, Praha 1999, s. 321-436.
Jorge Luis Borges: Averroesovo hledání. In: J. L. Borges: Zrcadlo a maska. Odeon, Praha 1989, s. 212-220.
Denis Diderot: O dramatickém básnictví. In: D. Diderot: O umění. Odeon, Praha 1983, s. 109-154.
Sigmund Freud: Oidipus a Hamlet (z Výkladu snů)
Eva Stehlíková: A co když je to divadlo? Divadelní ústav, Praha 1998, s. 53-57, 119-123.
Jiří Veltruský: a) Dramatický text jako součást divadla; b) Drama jako literární dílo a divadelní představení. Obojí in: J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994, s. 77-101.
Otakar Zich: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987, [s. 35-271].
Doporučená literatura:
Eva Stehlíková: Antické divadlo. Karolinum, Praha 2005.
Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.
Jan Grossman: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112-136.
Karel Kraus: Pro divadlo dramatu. In: K. Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 158-178.
Peter Michalovič - Pavol Minár: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Iris, Bratislava 1997.
Jan Mukařovský: Dvě strudie o dialogu. In: J. Mukařovský: Kapitoly z české poetiky I. Svoboda, Praha 1948, s. 129-156.
Jan Mukařovský: K dnešnímu stavu teorie divadla. In: J. Mukařovský: Studie z estetiky. Odeon, Praha 1966, s. 163-171.
Myšlení o divadle I., II. Herrmann a synové, Praha 1993
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku. Nakladatelství „G“, Brno 1992.
Jan Patočka: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1-6.
Miroslav Procházka: O povaze dramatického textu. In: M. Procházka: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988, s. 11-30.
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)