AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Úvod do religionistiky

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
373UR
Zakončení:
ZK
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Zdeněk KRATOCHVÍL
Anotace:

Interaktivní seminář, kde se nebudeme se ptát, které náboženství je nejlepší a které nejhorší; ba ani nebudeme zkoumat, zda náboženství jako celek škodí nebo prospívá, neboť dělá obojí, podle toho, kdo a jak to dělá. Budeme diskutovat, co vlastně náboženství je, leč ani o tom není mezi religionisty nižádná jednota.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Utečeme k příkladům těch náboženství, která se dají dobře zkoumat (Řecko), nebo která jsou na světě vlivná (křesťanství, islám, judaismus, buddhismus, indické náboženství) - nebo která ukazují nějaké zvláštní rysy (kmenová náboženství, New Age). Všimneme si vztahů náboženství a kultury, filosofie, vědy, morálky i politiky. Zvláštní místo budou mít ty motivy, které jsou řadě náboženství společné, ale i souvislost proměn náboženství a proměn výtvarných slohů. Zvlášť si všimneme verzí křesťanství i verzí ateismu - a těch náboženských problémů, které jsou aktuální i mimo oblast náboženství. Vesměs se to týká ideologizace, problémů misií, importů a revitalizací. Můžeme se ptát po skutečném náboženství globalizační civilizace?

1. Co je to náboženství? Podle čeho se pozná od něčeho jiného? Tradiční určení náboženství: schopnost úcty (religio, sebas). Náboženství a mýtus.

2. Tradiční evropská rozlišení náboženství: podle počtu bohů, podle „zjevenosti? nebo “přirozenosti? (v krajním případě „pravosti? a “nepravosti?) atd. Problémy těchto určení

3. Podrobnější příklady předešlých rozlišení.

4. Musí být v náboženství nějaký Bůh nebo bohové? Kromě ateismů není ani u taoistů, některých forem buddhismu a leckde jinde.

5. Podrobnější příklad: Náboženství starého Řecka.

6. Náboženství Indů, Římanů a Židů: Rituál, právo, praktičnost.

7. Historická dimenze křesťanství.

8. Nauková a společenská dimenze křesťanství.

9. Islám: Prorok, Korán, výkladové školy, role práva. Vztahy muslimů, Židů a křesťanů.

10. Náboženství v globalizovaném světě.

11. Dějiny a eschatologie.

12. Náboženská pojetí světa: bohové jako součást světa, svět jako boží stvoření, svět jako božský výrobek, svět jako iluze, svět jako materiál lidské výroby. Příroda: božská, stvoření, nehodnotová ...

Požadavky a úkoly:

Nepředpokládají se vstupní znalosti, ale schopnost myšlení a aspoň nějaký zájem.

Četba religionistických textů (kromě povinné literatury) ani náboženských spisů není nutná, leč je vítaná.

Cílem má být pochopení obrovské různosti náboženství a vlastnosti některých z nich.

Hodnocení:

Ústní zkouška z nutného minima znalostí (posluchač dostane na výběr 1 ze 2 otázek, viz tematické okruhy): 50 %

Schopnost aplikovat tyto znalosti v diskusi při zkoušce: 25 %

Věcná diskuse už v rámci kurzu: 25 %

Hodnocení není závislé na případné náboženské pozici zkoušeného (včetně ateismu), ale na znalostech a schopnosti diskuse.

Přednášející: Zdeněk Kratochvíl (e-mail: zde@fysis.cz)

Studijní materiály:

Povinná literatura:

Vzhledem k neexistenci příručky adekvátní tomuto kurzu musí každý posluchač prostudovat minimálně 1 titul z doporučené literatury a být schopen jej vyložit v kontextu přednášek.

Doporučená literatura:

Mircea Eliade: Mýty, sny a mystéria, Praha 1998 (Oikúmené)

Mircea Eliade: Dějiny náboženského myšlení I - III, Praha 1995 (Oikúmené)

Mircea Eliade: Od Zalmoxida k Čingischánovi, Praha 1997 (Argo)

Mýty staré Mezopotámie, Praha 1977 (Odeon)

Védské hymny, Praha 2000 (FharmaGaia)

Oběti ohňům, Praha 1985 (Odeon)

Bhagavadgíta, Praha 1976 (Odeon)

Dušan Zbavitel a kol.: Bohové z lotosovýma očima, Praha 1986 (Odeon)

Mistr Čuang: Vnitřní kapitoly, Praha 1992 (Odeon, Světová četba 578)

Chuej-neng: Tribunová sútra šestého patriarchy, Praha 1988 (Odeon, Světová četba 533)

Karl Kerényi: Mytologie Řeků I - II, Praha 1996, 1998 (Oikúmené)

Pausaniás: Cesta po Řecku, Praha 1973 (Antická knihovna)

Homéros: Odysseia, Praha 1945 (Plzák 1945)

Nejstarší řecká lyrika, Praha 1981 (Svoboda, Antická knihovna)

Aischylos, Oresteia, www.fysis.cz

Sofoklés: Král Oidipús, Brno 1999 (Větrné mlýny a HaDivadlo)

Sofoklés: Tragédie, Praha 1975 (Svoboda, Antická knihovna)

Eurípidés: Héraklés a jiné tragédie, Praha 1988 (Svoboda, Antická knihovna)

Eurípidés: Hippolytos a jiné tragédie, Praha 1986 (Svoboda, Antická knihovna)

Eric R. Dodds: Řekové a iracionálno, Praha 2000 (Oikúmené)

Eric R. Dodds: Pohané a křesťané ve věku úzkosti, Praha 1994 (Petr Rezek)

Genesis, překlad s výkladem, Praha 1968 (Kalich, Starý zákon 1)

Jób, překlad s výkladem, Praha 1981 (Kalich, Starý zákon 8)

Hans Bardtke, Příběhy ze starověké Palestiny, Praha 1988 (Vyšehrad)

Evangelium podle Jana - ve vydáních Nového zákona

Skutky apoštolů - ve vydáních Nového zákona

Petr Pokorný: Úvod do Nového zákona, Praha 1993 (Kalich)

Petr Pokorný: Píseň o Perle - Tajné knihy starověkých gnostiků, Praha 1986 (Kalich)

Francois Vouga: Dějiny raného křesťanství, Praha-Brno 1997 (Vyšehrad-CDK)

Vratislav Šmelhaus: Řecká patrologie, Praha 1972 (Kalich, skriptum ETF)

Dušan Lužný: Nová náboženská hnutí, Brno 1997 (MU)

Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 307
Učebna 6

(Lažanský palác)
KRATOCHVÍL Z.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373UR.html