Vizuální kultura moderního věku 1
- Kód:
- 373VKM1
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Anotace:
-
Přednášející: Tomáš Pospiszyl
Místo a čas konání: FAMU, učebna 3, pátek 15. 12. 10:00?17:00 a sobota 16. 12. 10.00?13.00
Charakter modulu: přednáška s projekcí
Podmínky atestace: ZK/2 - 100% účast + speciální úkol
Cílem přednášky je seznámit s vývojem moderní vizuální kultury od poloviny devatenáctého století do poloviny dvacátého století. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny tvůrců i konzumentů vizuální kultury i celkový společenský kontext moderního umění. Samostatný výkladový blok bude věnován osobnosti Marcela Duchampa.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Průběh:
- Meze uměleckohistorického bádání. Picassovy Avignonské slečinky.
- Co je to moderní umění. Městský kapitalismus, dostupnost zobrazování, Paříž, muzeum, výstavy, komodifikace umění, reprodukce umění.
- Kdo je moderní umělec. Co chce moderní umělec sdělit. Umění a šílenství.
- Co je to vizualita. Historické proměny zobrazování skutečnosti. Lidské vidění a věda, fotografie, impresionismus, Cézanne, Kupka. Rozbíjení atomu a uměleckého díla. Kubismus a osvobozená písmena. Kamufláž: praktické užití avantgardního umění.
- Umění, věda a víra. Počátky abstrakce a Piet Mondrian. Funkcionalismus, surrealismus a marxistická ideologie. Evoluční teorie modernismu.
- Umění a originalita. Walter Benjamin, umění ve věku mechanické reprodukovatelnosti. Mizení autora, zánik tradičního publika.
- Marcel Duchamp. Viditelné a neviditelné. Umění oční zorničky a umění konceptuální. Ready mades. Optické aparáty a experimenty s filmem. Je-li dáno, aneb pocta lidskému oku.
Podmínky zápočtu:
Stoprocentní účast. Písemná práce: popis obrazu Kazimíra Maleviče Černý čtverec na bílém pozadí, 1914-1915, 79,5 x 79,6 cm. Minimálně 2 normostrany textu, odevzdat do 29. 12. 2006 na adresu tomszyl@hotmail.com.
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury:
Charles Baudelaire, Malíř moderního života. In: Charles Baudelaire: Úvahy o některých současnících, Odeon, Praha 1968, str. 591 - 600.
Walter Benjamin, Umělecké dílo v době mechanické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979, str.18 - 34.
Amy Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, nakladatelství Slovart, Praha 2002.
Suzi Gablik, Selhala moderna? Votobia, Olomouc 1995.
Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 - 8, Praha 2000, str. 69 - 74.
Jindřich Chalupecký: Úděl umělce, duchampovské meditace, Torst, Praha 1998.
Miroslav Lamač (ed.), Myšlenky moderních malířů, Odeon, Praha 1989.
Karel Teige, Entartete Kunst. In: Karel Teige, Osvobozování života a poezie, studie ze 40. let, Aurora, Praha 1994, str. 59 - 86.
- Poznámka:
-
Předmět se koná pro 2. a 3. ročník společně vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2008/09.
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)