AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Balet v Rusku 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
107BVR1 Z 2 2/T česky
Vyučující:
Anotace:

Předmět má podobu přednášky. Zabývá se vývojem tanečního umění v Rusku od nejstarších období do konce 20. století, s důrazem na hlavní dvě centra baletního dění v Petrohradě a Moskvě.

Požadavky:

Předpokládá se absolvování přehledových historických přednášek Přehled dějin tance a baletu a Přehled dějin baletu v Čechách.

Cíle studia:

Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.

Osnova (a sylabus):

V prvním semestru se výklad zabývá formováním divadelního tance v ruském prostředí, jeho specifickými rysy, hlavními představiteli v období od počátku do poloviny 19. století. V první fázi se jedná o ohlasy západoevropských forem aristokratického tance a speciálně ballet de cour kolem roku 1600 (balet Orfeus, 1673) v řadách ruské aristokracie, zejména v prostředí carského dvora. Následující období sleduje pronikání vlivu italské opery a commedie dell arte a snimi spojené taneční divadelní kultrury prostřednictvím kočovných italských společností v průběhu 18. století. Významný mezník tvoří založení carské baletní školy a její vývoj v průběhu 18. a 19. století jako nejpropracovanější školské taneční isntituce v Evropě. Pozornost je věnována jednotlivým osobnostem interpretů i choreografů, domácích i zahraničních. Speciálně je pojednáno působení významných evropských tvůrců v Rusku jako byl Franz Hilferding, Gasparo Angiolini, Charles Le Picq. Na počátku 19. století reprezentovaly ruské baletní dění osobnosti Ivana Valberga, Avdoťji Istominové, Adama Gluškovského a Charles Louise Didelota. Zvláště významnou éru tvoří ruský baletní romantismus, ovlivněný hostováním a dlouhodobým působením nejvýznamnějších evrospkých představitelů tohoto směru jako byl Filippo Taglioni a jeho dcera Marie, Jules Perrot, Fanny Elssler, Carlotta Grisi a Arthur saint-Leon. V tomto období se také významně rozvíjela místní taneční obec.

Studijní materiály:

Eljaš, Nikolaj: Puškin i baletnyj těatr, Moskva 1970.

Gluškovskij, Adam: Vospominanija baletmejstěra, Leningrad 1940.

Krasovskaja, Věra: Russkij baletnyj těatr: ot vozniknověnija do serediny XIX. věka, Leningrad 1958.

Roslavleva, Natalija: Era of the Russian Ballet, 1770-1965, New York 1979.

Slonimskij, Jurij: Mastěra russkogo baleta, Leningrad 1937.

Valberg, Ivan: Iz archiva baletmejstěra, Moskva 1948.

Brodská, Božena: Balet v Rusku, Praha 1984.

Poznámka:

V ak. roce 2008/2009 předmět není vypsán

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107BVR1.html