Dějiny a teorie hudby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
107DTH1 | Z | 3 | 1+1/T | česky |
- Vyučující:
- David BIDLO
- Anotace:
-
Taneční umění je bezprostředně svázáno s hudbou. Zejména tempo, rytmus, ale i vazba na melodické případně další hudební předivo (melodie, frázování, výraz harmonie). Předmět má osvětlit dějinné cesty hudby a jejích vybraných osobností ve spojení s poučením o technických a teoretických jevech, které jsou k vyjádření hudby a jejích dějinných etap nezbytné, s důrazem na aktuální stav užívaných prostředků.
- Požadavky:
-
V průběhu ZS se píší dva testy většinou s obecnými otázkami jako předpoklad k zápočtu. Vzhledem k většinovému podílu výkladu a neopakovatelných možností poslechu a práci s notovými a obrazovými materiály se doporučuje stoprocentní účast.
- Cíle studia:
-
Získat základní přehled vývoje hudby s jejími specifiky a hlavními možnostmi zápisu a také funkcemi ve společnosti do období ars antiqua, rozpoznat v reprodukované hudbě některá stěžejní období.
- Osnova (a sylabus):
-
7ku - Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína
2. Antické Řecko a Řím
3. Hudba od raného středověku po ars antiqua
Předmět začíná „od Adama“, protože mnohé prvky, o nichž jsme schopni se z různých archoelogických zápisů dozvědět, mají stále svojí platnost nebo se další vývoj od nich odvozoval, a to právě i v Evropě díky jisté integraci v období antiky, k níž dějiny a teorie evropské hudby opakovaně vzhlížely jako k určitému pevnému bodu, který se ve své reálné podobě většinou odchyloval do nových forem a do nového využití. Počínaje raným středověkem se stále intenzivněji profiluje hudba Evropy, zprvu promísením antických a východních vlivů v jednohlase, v responzoriálním provozování hudby (jistý základ formálního a zvukového uspořádání), posléze vzniká evropský vícehlas, jehož možnosti hluboce zakořenily v evropských hudebních dějinách, a po mnoho století byl stále důmyslněji a mnohovrstevněji domýšlen a patřil k vrcholu hudebního myšlení a vyjadřování jak v oblasti duchovní, tak částečně i světské. S jeho vývojem se vyvíjel také hudební zápis, který je vysvětlován paralelně s dalšími jevy teoretickými (zvláštnosti rytmu, nástrojové a hlasové dispozice, výklad forem a žánrů, akustické předpoklady a důsledky pro hudbu - preference intervaliky, skladebné techniky atd.). Výklad je dle možností doprovázen zvukovými (na nosičích nebo přímo hrou na klavíru)a notovými ukázkami.
- Studijní materiály:
-
Gerald Abraham: Stručné dejiny hudby, Hudobné centrum Bratislava 2003
Václav Holzknecht: Kniha o hudbě, Orbis Praha 1964
Naďa Hrčková : Dějiny hudby I
Miloš Navrátil: Dějiny hudby, Votobia Praha 2003
Michels Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, NLN 2000
Bohuslav Vítek: Přehled dějin hudby (Faktografický souhrn), 1994
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět další)