Metodika lidového tance 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
107ML8 | ZK | 3 | 1+1/T | česky |
- Vyučující:
- Marie VURMOVÁ
- Anotace:
-
Předmět je vyvrcholením a zakončením předcházejících Metodik lidového tance. Posluchači vytváří modelové vyučovací hodiny pro jednotlivé ročníky jak pro žáky konzervatoří, tak pro žáky ZUŠ a pohybových studií. Posluchači se učí rozlišovat a diferencovat výuku pro tyto typy škol.
- Požadavky:
-
Posluchači vytváří modelové vyučovací hodiny pro jednotlivé ročníky, jak pro žáky konzervatoří, tak pro žáky ZUŠ a pohybových studií.
- Cíle studia:
-
Předmět je vyvrcholením a zakončením předcházejících Metodik lidového tance.
- Osnova (a sylabus):
-
Způsob vytváření vyučovací hodiny: Posluchači si osvojí nejefektivnější způsob tvorby hodiny. Nejprve si projdou taneční repertoár ročníku pro nějž hodinu tvoří. Vyberou z tanců taneční vazby a jejich varianty, které použijí pro práci na volnosti a případně je upraví pro potřeby daného ročníku. Z krokových vazeb následně vybírají jednotlivé kroky, které je nutno žáky naučit odděleně. Pro jednotlivé kroky jsou vytvářeny krátké nebo delší vazby k procvičení u tyče a na volnosti.
Rozdílnost lekce pro různé typy tanečních škol: Posluchači vytváří modelové vyučovací lekce a upravují jejich náplň pro různé typy tanečních škol. Každá taneční škola má jinou úroveň i jiné požadavky. Nejprve jsou vytvořeny lekce jednoduššího typu a později lekce složitější a technicky náročnější. Posluchači se seznámí s osnovami pro Taneční konzervatoře i Základní umělecké školy. Osnovy vzájemně porovnávají, vyhledávají společné i rozdílné požadavky, které jsou kladeny na žáky těchto škol. Mnohý materiál je shodný, je však i mnoho drobných rozdílů, zvláště pro žáky Tanečních konzervatoří, které je třeba dovést až k profesionálnímu ovládání tance. V dětském souboru je třeba pracovat všestranně a snaha o profesionální provedení se zaměří někdy jen na jednu taneční oblast, kterou se soubor zabývá.
Práce s literaturou a úpravy tanečního materiálu:
Posluchači vyhledávají neobvyklé a nepříliš často používané tance z mnoha různých folklorních oblastí. Tance všeobecné ale i speciální upravují tak, aby je mohli naučit kteroukoli věkovou kategorii a později přidávat další prvky a motivy až ke zvládnutí celého i obtížnějšího tance. Posluchači se učí zachovávat při úpravách základní strukturu tance, aby mohli s daným materiálem pracovat dvěma směry ? tance zjednodušit ale i ztížit.
- Studijní materiály:
-
Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Kopanic, Brno 1957
Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954
Karel, Link: Beseda, Český salonní tanec, Praha 1944
Bonuš, František: Společenské tance z doby národního obrození, Plzeň 1966
Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953
Socha, Vincenc: Lašské tance, vlastní náklad 1950
Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960
Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990
Mázorová, Mária; Ondrejka, Kliment a kol.: Slovenské ludové tance, Bratislava 1991
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)