AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Přehled dějin baletu v Čechách 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
107PDB2 ZK 3 2/T česky
Vyučující:
Dorota GREMLICOVÁ
Anotace:

Předmět navazuje na Přahled dějin baletu v Čechách, pokračuje v chronologickém výkladu vývoje uměleckého tance v českém prostředí od období počátku 19. století až téměř do současnosti.

Požadavky:

Předmět předpokládá absolvování přednášky Přehled dějin tance a baletu. Nápln navazuje na Přehled dějin baletu v Čechách 1.

Cíle studia:

Přednáška má poskytnout přehled o vývoji taneční kultury na českém území a vytvořit paralely mezi dějinami tance v Čechách a v celoevropském kontextu.

Osnova (a sylabus):

Výklad navazuje na Přehled dějin tance v Čechách, pokračuje od období počátku 19. století.

Balet v Čechách v období romantismu a postromantismu: výklad sleduje vývoj baletu na pražských scénách (Stavovskédivadlo), pronikání a ohlas zahraničního baletního dění (hostování představitelů romantického stylu na českých scénách), vazby mezi hnutím národního obrození a tanečním a baletním děním (vlastenecké bály, fenomén národních tanců typu polky, přenos národních tanců na scénu v tvorbě Johanna Raaba a dalších tvůrců); formování českého divadelního tance v rámci Prozatímního divadla;

Balet v poslední třetině 19. století: nové podmínky vývoje baletu v Národním divadle, reakce českého prostředí na tendence baletu na konci století, vliv italské školy v Čechách (Excelsior), vývoj česko-německých kulturních vztahů, balet v rámci Neues deutsches Theater v Praze, teoretická reflexe baletního dění, proměny hodnocení baletní feérie, snahy o ryze český baletní repertoár ve vztahu k Národopisné výstavě;

Období počátku 20. století jako přechodné období ve vývoji uměleckého tance: hledání nových uměleckých postupů - činnost Achille Viscusihov ND v Praze, pronikání prvních projevů taneční moderny do českého prostředí (hostování I. Duncan, R. ST.Denis, Les Ballets Russes S. Ďagileva, založení Spolku Jaques-Dalcroze v období před 1. světovou válkou);

Umělecký tanec v meziválečném období: formování baletních souborů nově zakládaných českých divadel, projevy taneční moderny v Čechách, zahraniční vlivy, taneční umění v rámci avantgardních a kamenných divadel, hlavní osobnosti, Joe jenčík

Proměny uměleckého tance po 2. světové válce: formování státního školství, sovětský vliv, generace 60. let, hlavní osobnosti, vývoj repertoáru.

Studijní materiály:

Český tanení slovník, Praha 2001.

Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945, v tisku (vydání 2006).

Dějiny české hudební kultury I, Praha 1972.

Dějiny českého divadla, III, IV, Praha 1983.

Gabzdyl, Emerich; Vašut, Vladimír: V hlavní roli Emerich Gabzdyl, Ostrava 1988.

Hájek, Ladislav: Paměti Augustina Bergra, Praha 1940.

Jenčík, Joe: Taneční letopisy, Praha 1940.

Kröschlová, Jarmila: Výrazový tanec, Praha 1964.

Rey, Jan: tanec jako divadlo, Praha 1938.

Siblík, Emanuel: Tanec mimo nás i v nás, Praha 1937.

Vašut, Vladimír: Saša Machov, Praha 1986.

Vašut, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku, Praha 1999.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107PDB2.html