Základy choreografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
107ZCH2 | ZK | 4 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Pavel ŠMOK, Daniel WIESNER
- Anotace:
-
Předmět navazuje na ?Úvod do choreografie?. V průběhu dvou ročníků se studenti zabývají problematikou choreografické tvorby v rovině teoretické i praktické. Jedná se o problematiku choreografického ztvárnění programní hudby, dějové choreografie, vztahu mezi taneční a hudební strukturou včetně práce s hudební partiturou.
- Požadavky:
-
Uchazeč o studium choreografie musí být absolventem Taneční konzervatoře, nebo jiné odborné taneční školy obdobné úrovně. Musí mít několikaletou praxi tanečníka baletního ansámblu, nebo jiného profesionálního tanečního souboru. Prošel přijímacím řízením a má talent, imaginaci, řídící a organizační schopnosti pro vykonávání funkce tvůrčího choreografa.
- Cíle studia:
-
První praktická choreografická práce narativně inspirovaná. Choreografie velkých společenských tanců jak v praktické ukázce, tak vypracovaní formou choreografického scénáře.
- Osnova (a sylabus):
-
Vytvoření vlastní choreografie inspirované literárním obsahem díla, tedy programní skladbou ve formě dramatického duetu. Choreograficko režijní příprava a realizace dramatického tanečního duetu. Psychologické a obsahové vypracování rolí (např. Symfonické předehry ?Žárlivost? L. Janáčka). Jako studijní podklad musí student prostudovat libreto opery ?Její pastorkyňa?, seznámit se s dobovými okolnostmi, prostředím, dobou a celkovým klimatem příběhu, které by mělo ovlivnit jak vnějškově ( kostým, scéna, rekvizity, zbraně), tak vnitřní jednání aktérů tanečního dramatického duetu ( konflikt, psychologické vazby, emoce, vliv doby na chování lidí, lidové tradiční zvyky). Je na studentovi, jakou hudební skladbu inspirovanou literárním dílem si pro své choreografické zpracování zvolí. Jen základní přístup k tématu musí být obdobný jako v případě uvedeného příkladu.
Vlastní choreografii nastuduje student s interprety a uvede na jevišti v jednoduché, ale funkční a významotvorné dekoraci a kostýmech.
Dále je povinností každého studenta nastudovat ukázky choreografií inspirovaných dobovými společenskými tanci přelomu 19. a 20. století. Jedná se o tři etudy na : velký vídeňský valčík, francouzský kankán a charleston.
Student připraví choreografický půdorys tanců, obstará dobovou hudební nahrávku, informuje se o dobovém vkusu, oblékání a připraví praktickou ukázku s použitím stylových tanečních prvků.
- Studijní materiály:
-
Ellfeldt, Lois: A Primer for Choreographers, Waveland Press 1998.
Mlíkovská, Jiřina : Choreografické etudy, Praha 1964.
Mlíkovská, Jiřina: Vybrané kapitoly z choreografie, Praha 1990.
Mlíkovská, Jiřina: Choreografické výklady a etudy, Praha 1995.
Humphrey, Doris: The art of making dances, New York 1959.
Tufnell,Crickmay: Body Space Image,Notes Towards Improvisation and Performance, 1990.
Smith-Autard : Dance Composition, 1976.
Blom, Chaplin : The intimate act of choreography, 1989.
Libreto, či jiný literární poklad choreografie dramatického duetu
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)