AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Analýza hudebně teoretického textu 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108AHT4 Z 2 1/T česky
Vyučující:
Jan VIČAR
Anotace:

Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.

Požadavky:

Zápočet na základě písemné ročníkové práce v rozsahu cca 9-10 stran počítačového tisku, zohledňující poznatky získané během studia Analýzy HT textu 3 a Analýzy HT textu 4

Cíle studia:

Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.

Osnova (a sylabus):

Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 3. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové studie o hudbě 19. století (hudební romantismus) se zaměřením na problematiku formy, žánru, obsahu (programní hudba!), orchestrace a též na specifické texty hudebně kritické (zrod moderní hudební kritiky) a speciální texty hudebně teoretické. Současně se v tomto semestru studia pokračuje ve čtení a komentování základních spisů z oblasti hudební teorie. Semestrální písemná práce má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce. Příprava tématu a osnovy bakalářské diplomní práce.

Studijní materiály:

Eggebrecht, Hans Heinrich: Zur Methode der musikalischen Analyse. - in: Festschrift

Erich Doflein, Mainz 1971, s. 67 nn.

Fellerer, Karl Gustav: Die Monodie. - Das Musikwerk XXXI, 1968

Flolos, Constantin - Marx, Hans Joachim - Petersen, Peter - Dömling, Wolfgang -

Kreutzinger, Anette (Ed.): Theorie der Musik. Analyse und Deutung. - Laaber, Laaber

Verlag 1995

Helmholtz, Hermann von: Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische

Grundlage für die Theorie der Musik. - Braunschweig 1863, 61913; angl.

překl.A.J.Ellis 1875, reprint 1954

Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. - Praha, SHV 1960, 2Praha,

Supraphon 1972.

Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. - Praha, Supraphon 1974.

Ištvan, Miloslav: Montáž izolovaných prvků v hudbě. Praha, Panton 1973.

Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno, JAMU 1989.

Janeček, Karel: Tektonika. Praha, Supraphon 1968.

1973.

Kapr, Jan: Konstanty. - Praha, Panton 1967

Kaufmann, Harald: Spurlinien. Analytische Aufsätze über Sprache und Musik.- Wien

1969

Ludvová, Jitka: Česká hudební teorie 1750-1850. - Praha, Academia 1985

Motte, Diether de la: Musikalische Analyse. Bärenreiter, Kassel-Basel

Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.

Nové cesty hudby [I]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých

pohledech na hudbu. - Praha, SHV 1964

Nové cesty hudby [II]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých

pohledech na hudbu. - Praha-Bratislava, Editio Supraphon 1970

Piňos, Alois: Tónové skupiny. - Praha, Editio Supraphon 1971

Podešva, Jaromír: Současná hudba na Západě. - Praha, Panton 1963

Poledňák, Ivan: Invence Jana Klusáka.- Hudební věda XXXII, 1995, č.3, s. 257-278

Sádecký, Zdeněk: Lyrismus v tvorbě Josefa Suka. Praha 1966

Smolka, Jaroslav: Bitonalita. Živá hudba VII, 1980

Smolka, Jaroslav: Karel Janeček, český skladatel a teoretik

Steinmetz, Karel: Prostředky časové artikulace hudby.- Hudební věda XXV, 1988,

č.2, s.150-172

Steinmetz, Karel: Janáčkův názor o sčasování (rytmu). - Hudební věda XXXIV, 1997,

č.1, s.100-115

Stumpf, Carl: Geschichte des Konsonanzbegriffes. München 1901

1918, reprint 1973

Sychra, Antonín: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby. Praha 1959

Syrový, Václav: Hudební signál a jeho analýza. Živá hudba VIII, Praha 1983.

Syrový, Václav: Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba IX, Praha 1986.

Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, Praha SPN1983.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha, HAMU 1992

Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. Praha, HAMU 1996.

Volek, Jaroslav: Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. Praha, SČSKU 1980.

Zich, Otakar: České lidové tance s proměnlivým taktem. Praha 1917

Zich, Otakar: Symfonické básně Smetanovy. Praha 1924, 21949

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108AHT4.html