AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Fundraising, granty, marketing

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108FGM ZK 3 2/T česky
Vyučující:
Ilia ŠMÍD
Anotace:

Obsahem přednášek je vysvětlení různých aspektů získávání finančních prostředků pro kulturní projekty a vyysvětlení pojmu a funkce fundraisingu v kulturních institucích s důrazem na veřejné zdroje (grantová řízení státních a veřejných institucí).

Požadavky:

a) Pojmy z oblasti fundraisingu a grantové politiky

b) Vypracování plánu a rozpočtu kulturního projektu (akce) s financováním z externích zdrojů (plán fundraisingu)

c) Zpracování grantových žádostí

d) Strategie a marketing v oblasti soukromých zdrojů

Cíle studia:

Získat teoretické vědomsoti a praktické dovednosti v oblasti fundraisingu v kulturní sféře.

Osnova (a sylabus):

1. Úvod do předmětu

a) Vymezení předmětu přednášky

b) Vymezení pojmů

Fundraising, marketing, grant, mecenášství, filantropie, sponzoring, privátní zdroje, veřejné zdroje, příspěvková organizace, neziskový sektor, soukromo-právní sektor

c) Umění a kultura ve společnosti

2. Umění jako zboží a trh s uměním

a) Trh a kulturní produkty jako zboží, podnikání v oblasti kultury

Pořádání kulturních akcí - festivaly, koncerty divadla, Organizace kulturního života, Ekonomika kulturních akcí

b) Sektory kultury - příspěvkové organizace, soukromé společnosti, neziskový sektor

c) Komerční a nekomerční umění

d) Financování kultury a jeho zdroje - souhrn

3. Vlastní příjmy a soukromé zdroje

a) Problematika rozpočtu kulturních akcí - jednorázové akce a kontinuální financování

b) Vlastní příjmy z kulturních akcí

c) Soukromé zdroje (I.)

4. Veřejné zdroje

a) Nadace a nadační fondy

b) Veřejné zdroje - Stát, Kraje, Obce, Evropská unie, Národní programy (Norské fondy apod.)

5. Grantové programy

a) Granty - historie, jednotliví vypisovatelé a podporovatelé

b) Grantové programy

6. Soukromé zdroje, firemní podpora (II.)

a) Soukromý sektor a důvody podpory (podpora prodeje zboží)

b) Reklama a dárcovství - sponzoring

c) Význam reklamy a marketingové strategie podniků a příjemců podpory

d) Legislativní záležitosti

7. Fundraising I.

a) Teorie a legislativa,

b) Techniky získávání zdrojů: profil fundraisera, zdroje prostředků, vyhodnocování a kontrola

c) Efektivita fundraisera

8. Fundraising II.

a) Zpracování projektů a žádostí - rozdíl mezi veřejnými zdroji, nadacemi a soukromými zdroji

b) Rozpočty a zisk organizace

c) Vlastní zisk fundraisera

d) Korupční nebezpečí

9. Technika zpracování žádostí

a) Plán fundraisingu, rozpočet

b) Smlouvy a jejich evaluace

d) Ukončení projektu

10.Vyhledávání dárců (zdrojů)

a) Internetové adresy - centrální subjekty sdružující nadace a veřejné zdroje

b) Evropské fondy

c) Způsob hledání soukromých zdrojů

d) Média - reklama a propagace jako součást fundraisingu

11. - 13. Konkrétní dárcovské subjekty, praktická cvičení, zpracování žádosti na HMP, MK a soukromou Nadaci

Zadání práce ke zkoušce

Studijní materiály:

Přednášky a doporučené texty v průběhu přednášek.

a) Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007-20013 (Usnesení vlády ČR č. 676/2006)

b) Grantová politika HM Prahy v oblasti kultury a umění (Usnesení Rady HMP / červen 2006)

c) Koncepce kulturní politiky HM Prahy (Usnesení Rady HMP / červen 2006)

d) Martin Cikánek: Mistři výkonnostních ukazatelů II (in HIS Voice 5/2006)

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 1041
Učebna KTDH 1041

(Lichenštejnský palác)
ŠMÍD I.
13:40–15:10
(přednášková par. 1)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108FGM.html