Historicky poučená interpretace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108HPI2 | ZK | 1 | 1+1/T | česky |
- Vyučující:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Anotace:
-
Předmět navazuje svou podstatou a smyslem na hudbu středověku a renesance. Pro nastávajícího vysokoškolsky vzdělaného hudebníka či teoretika přináší předmět základní poznání problematiky nejen pro realizaci této hudby, ale i pro její porozumění, hodnocení a pro základní orientaci vůbec.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Práce v semináři: - poslechy, analýzy konkrétních skladeb nebo jejich částí
- vlastní práce s doporučenou literaturou
- vlastní realizace některých drobných příkladů k dané tematice.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsah přednášek : - přehled vzniku provozování hudby starších epoch
- orientace v pramenech, literatuře a notových edicích
- základní filosofie a estetika baroka v hudbě (zrod baroka, učení o temperamentech, afektová teorie, hudební styly jako žánr a jejich interpretační prostředky, apod.)
- tempo, rytmus, takt
- taneční suita
- základy ornamentiky
- dynamika, artikulace
- princip generálbasu
- systémy a úloha ladění
- „národní styly“ v kompozici a interpretaci.
- Studijní materiály:
-
ALAIN, Marie-Claire, Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století, LK MKS Ostrava 1988
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred F., Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
BURNEY, Charles, Hudební cestopis 18. věku, SHV Praha 1966
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí, Veda, Bratislava 1974
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RUŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3_4
- cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
Zahraniční časopisy - Early Music, Concerto aj. (prezenčně v Universitní knihovně v Klementinu)
BACH, Carl Philipp Emanuel, Versuch über die wahre Art das Clavier zu Spielen, Berlin I 1753/1787, II 1762/1797.
- Transl. and ed. by William J. Mitschell as Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, New York 1949
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
DAMMANN, Rolf, Der Musikbegriff im deutschen Barock, Laaber-Verlag 1984
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
- Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführongspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HARNONCOURT, Nikolaus, - Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis, DTV Bärenreiter 1987
- Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart, DTV Bärenreiter 1987
MATTHESON, Johann, - Der vollkomenne Capelmeister, 1739
- Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)