Rozbor skladeb 2F
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108RS2F | ZK | 5 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Anotace:
-
Cílem kurzu je, v návaznosti na tématiku probranou v 1. semestru, dále prohlubovat a zdokonalovat schopnost samostatné orientace v notovém textu a struktuře studovaných skladeb v souvislosti s historickým vývojem hudební řeči. Dále pak na modelových analytických sondách procvičovat formulování odborného textu a grafické zobrazení zjištěných skutečností.
- Požadavky:
-
Každý z účastníků semináře, kromě další sumarizace hudebně-teoretických znalostí v návaznosti na historické fáze hudební řeči, a vedle dalších dílčích modelových analytických úkolů, písemně vyhotoví a předloží k diskusi 2 stručné analytické sondy (jedné z Invencí a Sinfonií J.S.Bacha a jedné věty z Vídeňských sonatin W.A.Mozarta). Pro závěrečné hodnocení je nezbytná minimálně 50% účast v semináři a rozhodující je kvalita předložených prací s přihlédnutím k úrovni seminárních a diskusních výstupů.
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Sylabus:
Obsah studia: Cílem je dále prohloubit a zdokonalit schopnost samostatné orientace v notovém textu a struktuře studované skladby v souvislostech s vývojem hudební řeči. Hlavní náplň semináře tvoří samostatné výstupy jednotlivých posluchačů a společné diskuse, srovnávání a hodnocení pod vedením učitele. Předmětem každého výstupu je analýza zadané rozsáhlejší skladby z různých dalších historických fází hudební řeči (od baroka po romantizmus, např. sonáta, koncert, kantáta, symfonie, symfonická báseň, či skladba srovnatelného rozsahu a závažnosti), zaměřená zejména na tektoniku, výstavbu zvolené kompozice a na ty složky a stránky hudební struktury, které se na výstavbě významně podílejí. Práce by měla vyústit do obecných závěrů, týkajících se slohu analyzované skladby a její interpretace. Klíčovým úkolem je procvičit formulování odborného textu a schopnosti názorně graficky zobrazit analýzou zjištěné poznatky. Srov. Doporučený postup pro zpracovávání analytických úkolů a seminárních prací.
- Studijní materiály:
-
Bibliografie:
KUČERA, Václav: Variační proces jako transformace významových kvalit modelu, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.183-212
LÉBL, Vladimír: O mezních druzích hudby, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.216-247
MATOUŠEK, Vlastislav: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha 2003, ISBN 80-902912-2-8 (158 str., 2 CD s ukázkami)
PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád, JAMU, Brno 2004
POŠ, Vladimír: Nauka o hudebních formách, Státní hudební nakladatelství, Praha 1961
RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků, Panton, Praha 1969
RISINGER, Karel: Nauka o hudební tektonice 20. stol. I a II, HAMU, Ed.Centrum AMU, Praha 1998, ISBN808583-34-1
SCHENKER, Heinrich (1868-1935): Der freie Satz, Vienna 1935
SCHENKER, Heinrich: Free Composition, Trnsl.edit. Ernst Oster, Universal Edition A.G., USA 1979
STOCKHAUSEN, Karlheinz: Momentová forma, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.248-263
ŠTĚDROŇ, Miloš: Formování hudby. Brno: skripta Univerzity J.E.Purkyně (nyní Masarykovy univerzity)
TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky, AMU, Praha 1994, ISBN 80-85467-07-0
Výběr skladeb k modelovému zkoumání:
Monteverdi: Missa a 4, Michna: Loutna česká, J.S.Bach: Sonáty a Partity pro sól. housle, Kant. BWV 21 Ich hatte viel Bekumerniss, Braniborské koncerty, Pergolessi: Stabat Mater, Mozart: Symfonie g moll KV550, Rekviem, Beethoven: 5. symfonie, sm. kvartety (op.103 etc.), Schubert: Symf.8, Berlioz: Fantastická symf., Musorgskij: Noc na Lysé hoře, Obrázky z výstavy, eventuálně další skladby dle dohody a individuálních preferencí účastníků semináře.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)