AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbor skladeb 2F

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108RS2F ZK 5 2/T česky
Vyučující:
Anotace:

Cílem kurzu je, v návaznosti na tématiku probranou v 1. semestru, dále prohlubovat a zdokonalovat schopnost samostatné orientace v notovém textu a struktuře studovaných skladeb v souvislosti s historickým vývojem hudební řeči. Dále pak na modelových analytických sondách procvičovat formulování odborného textu a grafické zobrazení zjištěných skutečností.

Požadavky:

Každý z účastníků semináře, kromě další sumarizace hudebně-teoretických znalostí v návaznosti na historické fáze hudební řeči, a vedle dalších dílčích modelových analytických úkolů, písemně vyhotoví a předloží k diskusi 2 stručné analytické sondy (jedné z Invencí a Sinfonií J.S.Bacha a jedné věty z Vídeňských sonatin W.A.Mozarta). Pro závěrečné hodnocení je nezbytná minimálně 50% účast v semináři a rozhodující je kvalita předložených prací s přihlédnutím k úrovni seminárních a diskusních výstupů.

Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Sylabus:

Obsah studia: Cílem je dále prohloubit a zdokonalit schopnost samostatné orientace v notovém textu a struktuře studované skladby v souvislostech s vývojem hudební řeči. Hlavní náplň semináře tvoří samostatné výstupy jednotlivých posluchačů a společné diskuse, srovnávání a hodnocení pod vedením učitele. Předmětem každého výstupu je analýza zadané rozsáhlejší skladby z různých dalších historických fází hudební řeči (od baroka po romantizmus, např. sonáta, koncert, kantáta, symfonie, symfonická báseň, či skladba srovnatelného rozsahu a závažnosti), zaměřená zejména na tektoniku, výstavbu zvolené kompozice a na ty složky a stránky hudební struktury, které se na výstavbě významně podílejí. Práce by měla vyústit do obecných závěrů, týkajících se slohu analyzované skladby a její interpretace. Klíčovým úkolem je procvičit formulování odborného textu a schopnosti názorně graficky zobrazit analýzou zjištěné poznatky. Srov. Doporučený postup pro zpracovávání analytických úkolů a seminárních prací.

Studijní materiály:

Bibliografie:

KUČERA, Václav: Variační proces jako transformace významových kvalit modelu, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.183-212

LÉBL, Vladimír: O mezních druzích hudby, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.216-247

MATOUŠEK, Vlastislav: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha 2003, ISBN 80-902912-2-8 (158 str., 2 CD s ukázkami)

PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád, JAMU, Brno 2004

POŠ, Vladimír: Nauka o hudebních formách, Státní hudební nakladatelství, Praha 1961

RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků, Panton, Praha 1969

RISINGER, Karel: Nauka o hudební tektonice 20. stol. I a II, HAMU, Ed.Centrum AMU, Praha 1998, ISBN808583-34-1

SCHENKER, Heinrich (1868-1935): Der freie Satz, Vienna 1935

SCHENKER, Heinrich: Free Composition, Trnsl.edit. Ernst Oster, Universal Edition A.G., USA 1979

STOCKHAUSEN, Karlheinz: Momentová forma, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.248-263

ŠTĚDROŇ, Miloš: Formování hudby. Brno: skripta Univerzity J.E.Purkyně (nyní Masarykovy univerzity)

TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky, AMU, Praha 1994, ISBN 80-85467-07-0

Výběr skladeb k modelovému zkoumání:

Monteverdi: Missa a 4, Michna: Loutna česká, J.S.Bach: Sonáty a Partity pro sól. housle, Kant. BWV 21 Ich hatte viel Bekumerniss, Braniborské koncerty, Pergolessi: Stabat Mater, Mozart: Symfonie g moll KV550, Rekviem, Beethoven: 5. symfonie, sm. kvartety (op.103 etc.), Schubert: Symf.8, Berlioz: Fantastická symf., Musorgskij: Noc na Lysé hoře, Obrázky z výstavy, eventuálně další skladby dle dohody a individuálních preferencí účastníků semináře.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108RS2F.html