Rozbor skladeb 3B
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108RS3B | Z | 5 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Anotace:
-
Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb. Modelové tektonické, kinetické či naopak výběrové analýzy významných děl světových a českých skladatelů od doby baroka do současnosti prováděné hlavně posluchači.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Stručná osnova předmětu
Výkladová část
- tektonika (v pojetí K. Janečka), smysl a důvody užití ve starší i moderní hudbě. Kresánkova a Risingerova koncepce velmi stručně
- zaměřeno na metrorytmiku (kinetika).
Praktická část - konkrétní kinetické a tektonické analýzy - např. Dvořák, Janáček, Martinů, Kabeláč, Honneger, Ligeti, Pärt, a další dle zájmu posluchačů.
Sylabus:
Pochopení Janečkovy koncepce tektoniky ve vztahu k formě a opodstatnění a možnosti jejího užití jak v hudbě klasicko-romantické, tak zejména 20. století má dát podnět k analýze, která více reflektuje skutečné dění ve struktuře skladby narozdíl od pouze půdorysného formátu - tedy formě - jíž si někdy v modernější hudbě ani nevystačíme a pomocí tektoniky si můžeme daleko plastičtěji zobrazit průběh skladby a jejího materiálu. Může totiž zachytit především dynamickou plasticitu v průběhu skladby, ale zobrazit i její barevnost, tempo, výškové vztahy, hlavní myšlenkový materiál, podněcuje k uvědomění si vnitřních vztazích jednotlivých částí velmi plasticky, možno říci „trojrozměrně“ a podává tak ruku procesu, kterým se řídí interpret při svém osvojování a výkladu interpretované skladby. Všímá si relací i syntetických vztahů ve skladbě. Ruku v ruce s tím jde metrorytmické formulování hudebních myšlenek, v moderně zpracované látce pod názvem kinetika, s níž se posluchači měli seznámit v závěru RS II, nejpozději tedy v tomto semestru.
Zápočty jsou udělovány za padesát procent docházky, za aktivní účast a zdárné řešení dílčích analytických úkolů, za znalost problematiky z výkladové části, za zpracování vybrané částí z literatury, především K. Janeček: Tektonika.
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury pro RS III
Tektonika a kinetika
Janeček, Karel: Tektonika. Nauka o stavbě skladeb, Ed. Supraphon 1968
Kresánek, Josef: Tektonika, Opus Bratislava 1996
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě, Panton, Praha 1969
Tektonika, HAMU, Praha 1998
Další literatura dle potřeb jednotlivých posluchačů nebo RS I, II a IV
- Poznámka:
-
Max. počet posluchačů ve skupině: 10
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)