Seminář hudební estetiky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108SHE1 | Z | 3 | 1/T | česky |
- Vyučující:
- Roman DYKAST, Jan VIČAR
- Anotace:
-
Seminář hudební estetiky navazuje na seminář obecné estetiky, který posluchači absolvují v bakalářské části studia. Posluchači zpracovávají seminární práci na zvolené estetické téma nebo vypracovávají srovnání estetických soudů na základě estetického hodnocení různých interpretačních výkonů.
- Požadavky:
-
Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit 100% požadovaných kritérií, které jsou proporčně rozděleny na:
Seminární práce: 50%
Aktivita v semináři, schopnost a ochota diskutovat: 25%
Účast na seminářích: 25% (účast musí přesahovat polovinu uskutečněných seminářů).
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o hudební estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do rozprav v průběhu semináře.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění) v rámci předmětu Hudební estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o hudební estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.
Posluchači si volí téma z následujícího širokého tematického okruhu:
Srovnání interpretačních výkonů nebo zpracování seminární práce z výběru obecněestetických témat, která jsou aplikována na oblast hudební estetiky - Míra, Harmonie, Mimésis - teorie nápodoby v umění, Katarze - princip očištění uměním, Grácie, Vkus , Synestézie, Sympatie, Estetická distance, Princip karikatury, Imaginace, Vliv dobových představ o prostoru a čase na umění, Iluze, Tradice x inovace, Sakrální x profánní v estetice, Alegorie, Estetika a mýtus, Metafora, Umělecké typy (vizuální, auditivní, motorický, intro-, extravert, cholerik atd. ...), Hra jako princip umělecké tvorby - Homo ludens, Estetika a poetika, Forma x obsah, Princip ozvláštnění (ruská formalistická škola), Záměrné a nezáměrné v estetice a umění, Estetika a psychoanalýza, Estetika a sémiotika - umění jako znakový systém, Estetika a cit, emoce, afekty, Exprese - výraz, Teorie uměleckého génia, Dionýské nadšení a apollónská forma, Teorie vcítění, Umění jako oblast rituálů, Způsoby interpretace uměleckých děl, Co je to struktura uměleckého díla, Proporce v estetice - umění, Estetická - umělecká hodnota, Anestetično, Modernistická x postmodernistická estetika, Estetika a masmédia, Masová kultura, Estetika a kýč, Estetický formalismus, Estetický strukturalismus, Estetická funkce, Estetická zkušenost, Estetická norma, Princip „jednota v rozmanitosti“.
- Studijní materiály:
-
Doporučený návod k výběru tématu, kritické práci s literaturou a technice napsání seminární práce (správně uvedená citace, technika parafráze cizího textu, poznámkový aparát atp.):
Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.
Šimek, Dušan?Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
Doporučená literatura k estetice hudební interpretace:
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha 1987.
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. Praha 1998.
Harnoncourt, Nicolas: Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Nonverbální a komediální divadlo (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hudební management (Mg) (povinný předmět další)