Herecká tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
201HER1 | ZK | 8 | 8/t | česky |
- Vyučující:
- Tomáš TÖPFER, Apolena VELDOVÁ
- Anotace:
-
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které slouží k pěstování hereckého talentu a múzických schopností studentů, kultivování osobnosti. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1) Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
2) Osvojení základních psycho-somatických technik.
3) Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
4) Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
5) Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
6) Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.
7) Samostatná tvorba herecké postavy.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1.Autenticita a improvizace.
2.Herecké chování a jednání.
3.Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
4.Dialogičnost a partnerská souhra.
5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.
6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.
7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.
Sylabus:
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem. Tato systematická příprava je završena samostatnou tvorbou herecké postavy v celistvém jevištním tvaru.
- Studijní materiály:
-
K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962
Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978
Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996
Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem ? Monology o herectví, Praha 1981
Denis Diderot: herecký paradox
Bertolt Brecht: Myšlenky
Peter Brook: Prázdný prostor
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský herectví ČD (hlavní předmět)