AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební a výtvarná výchova 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
201HVV2 ZK 1 2/T česky
Vyučující:
Vladimír FRANZ
Anotace:

Předmět se zabývá zkoumáním vztahu hudby a dramatu, jejich interaktivitou, jakož i otázkami výstavby a vzájemného tvarování obou složek. Snaží se pojmenovat nejen společné styčné body, ale i rozdílnosti a specifičnosti v jednotlivých modelech hudebně dramatického uvažování na základě historického vývoje, a následně tyto poznatky aplikovat v praxi.

V obecné části jde o seznámení posluchače s vývojem novodobé evropské hudby ? cca od Monteverdiho po současnost s kladením důrazu na historickou podmíněnost hudebně dramatického uvažování tvůrců v různých časových údobích. Jde o rozlišení stylů, forem, zvolených prostředků a způsobů interpretace. Podobně by studenti měli získat vhled do moderního evropského výtvarného umění, zejména do jeho souvislostí s hudebně dramatickými žánry.

Požadavky:
Cíle studia:

a/ k celkové kultivaci vzdělání a orientaci v historických souvislostech;

b/ k bezpečnému rozlišování jednotlivých forem a způsobů hudebně dramatického uvažování;

c/ ku tříbení smyslu pro tempo rytmus a ke zvýšené kvalitě vnímání hudby;

d/ k aplikaci získaných poznatků v praxi;

Osnova (a sylabus):

Osnova a sylabus:

Výuka v části obecné je rozvržena do čtyř semestrů. Látka každého semestru odpovídá jednomu ze čtyř základních, geograficky určených proudů evropského hudebního myšlení:

1)Rusko,

2)Francie plus románský svět /zde se dotýkám i kultury anglosaské i severské/,

3)Německo a střední Evropa,

4) Čechy.

Výklad nesleduje historickou následnost, je vystavěn se zřetelem k pochopitelnosti pro posluchače:

a/ romantismus ? jeho multimedialita, optičnost, emotivnost a obecná srozumitelnost;

b/ 20. století ? destrukce romantických principů, racionalizace, otázka komunikace tvůrce a konzumenta, změna vztahu tvůrce a společnosti;

c/ klasicismus ? racionalita a matematičnost ukrytá v rokokových prostředcích, období konstituování základních hudebních forem;

d/ baroko a jeho citovost;

e/ renesance ? hudba na míru člověka, snesení hudby na zem;

f/ období gotiky ? revoluce rytmu;

Studijní materiály:

G.Černušák: Dějiny evropské hudby

J.Smolka: Skladatelé českého baroka a klasicismu

V.Štěpánek: Francouzská moderní hudba

Branberger: Opera

Očadlík, Hostomská: Opera

J.Trojan: Dějiny opery

J,.Smolka Česká kantáta a oratoritum

Očadlík: Svět orchestu I.-II.

M.Schnierer: Svět orchestu dvatátého století I.-III.

J.Havlík: Česká symfonie po r. 1945

R.Craft: Rozhovory s I.Stravinskym

A.Honneger: Zaříkání zkamanělin, Jsem skladatel

E.Hanslick: O hudebním krásnu, Kritiky.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K335
Učebna

()
FRANZ V.
11:45–13:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201HVV2.html