Inscenační tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
201IR3 | ZK | 18 | 20/T | česky |
- Vyučující:
- Lukáš HLAVICA, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ, Jan VEDRAL
- Anotace:
-
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla.
- Požadavky:
-
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou
scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti.Spolupráce s výrobou,
agenturami, médii.Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované
inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
- Cíle studia:
-
1. Prokázat schopnost samostatné tvůrčí práce na inscenaci od první inspirace po její realizaci před divákem.
2. Spolupráce s ostatními tvůrci na komplexním tvaru.
3. Plnohodnotné využití všech dostupných audiovizuálních prostředků.
4. Produkční, organizační a marketingová součást práce režiséra.
5. Příprava vlastní, společná, studium inscenace a její provádění.
6. Proměna inscenačního záměru ve vazbě na spolupracovníky i diváky.
7. Režisér jako vůdce i součást týmu.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova
1. Úvod do studia inscenace
2. Čtené, prostorové, herecké,technické, osvětlovací, hlavní, generální zkoušky, první uvedení, premiéra, reprízy
4. Vedení a spolupráce s inscenátorů a herců
5. Vedení individualit a kolektivu, taktika a strategie zkoušení
6. Pohybová, choreografická, zvuková, hlasová a pěvecká spolupráce
7. Inscenace a její propagace
Sylabus
Výuka je zaměřena na praktickou realizaci divadelního představení v rozsahu celovečerního díla s využitím plné škály výrazových prostředků.Student musí při své práci zohlednit individuální a společná témata spolutvůrců, kontext divadla, kontext místa a kontext ostatních inscenací divadla. Učí se smysluplně propojit jednotlivé složky divadelního představení prostřednictvím živé komunikace s vybranými spolupracovníky. Provádí náročnou tematizovanou montáž z hlediska obsahu i formy s využitím plnohodnotné scénografie, hudby, zvuku. Učí se správnému rozvržení postupu práce, zadávání úkolů spolupracovníkům a komunikaci s nimi. Poznává, co je průběžné hledání tvaru a schopnost rozvíjet zamýšlené téma. Vytváří si příslušný poznámkový aparát a jeho uspořádání a vyhodnocování, užívá samostatně pomocnou literaturu, ověřuje si svou inspiraci mimo divadlo v umění a v realitě.
- Studijní materiály:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání ? Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (hlavní předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (hlavní předmět)