Scénická tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
201STHO3 | ZK | 5 | 8/T | česky |
- Vyučující:
- Jan BURIAN, Jana HLAVÁČOVÁ, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Ladislav MRKVIČKA, Jan ŠŤASTNÝ
- Anotace:
-
Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text
2. Schopnost vytvářet dramatický prostor
3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru
4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání
5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace
6. Schopnost tvorby mizanscén
7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku
- Osnova (a sylabus):
-
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Sylabus:
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
- Studijní materiály:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský herectví ČD (hlavní předmět)