AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Proměny loutky 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
204PRL2 Z 1 2/T česky
Vyučující:
Alois TOMÁNEK
Anotace:

Hodnocení jednotlivých typů loutek z hlediska jejich divadelního výrazu a alternativnosti použití. Charakterotvorné možnosti a jejich využití v současném divadle.

Požadavky:

1. Základní znalost dějin divadla a divadla loutkového

2. Schopnost prostorového cítění

3. Schopnost reflexe

4. Technické cítění a kreativita

Cíle studia:

1. Studium dobové dokumentace jednotlivých technologií loutek

2. Zkoumání podílu technologie v procesu vzniku významných realizovaných inscenací

3. Uvědomění si podílu technologie ve vztahu herec - loutka - divák

4. Hledání alternativnosti použití technologie v současné divadelní produkci

5. Nacházení hranic proměny výtvarného artefaktu v „loutku“ v inscenaci

Osnova (a sylabus):

Osnova

1. „Klasické“ chápání loutky a její zařazení

2. Historické technologie

3. Technologie jako výtvarný artefakt

4. Charakterotvorné možnosti technologie

5. Technologie jako nástroj režie a strukturování inscenace

6. Pohyb předmětů, světla, zvuku v prostoru

Sylabus

Současné loutkové divadlo se velice těžko zařazuje do svých původních disciplin (marionetové, maňáskové, javajkové atd.), podobně i jeho loutky. Historické dělení loutkářských produkcí podle jednotlivých technologií je v současné době, kdy se v jednom prostoru setkávají loutka, herec - vodič a herec, anachronismem, ale na druhé straně všechny tyto tradiční typy existují a žijí. Na základě seznámení se s klasickými typy loutek, jejich technologickými a výrazovými možnostmi si studenti vytvářejí určité podvědomí a zásobu vědomí prostředků a možností „podob loutky“ jako zdroje inspirace nebo přímo nástroje produkce, i když často v úplně jiném kontextu než byl původní. Zkoumání těchto proměn vede k chápání a zvládnutí smyslu loutkářské produkce a následně „technologie loutky“ především s akcentem na její významové možnosti, jako prostředku dramatické výpovědi. Vede k cítění loutky s jejím ovládacím mechanismem nejen jako jednoho výtvarného artefaktu, ale jako jednoho znaku ve výpovědi.

Studijní materiály:

Alois Tománek: Podoby loutky

Alois Tománek: Anatomie loutky

Henryk Jurkowski: Loutka na přelomu tisíciletí

Československý loutkář, Loutkář

Poznámka:

Předmět je studován scénografy KALD, ale zároveň je doporučen pro režiséry KALD a dalším zájemcům.

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost R111
Atelier

()
TOMÁNEK A.
09:30–11:00
(paralelka 1)

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204PRL2.html