Režijní tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
204RE3 | ZK | 3 | 3/T | česky |
- Vyučující:
- Jan SCHMID
- Anotace:
-
Herec a jeho psychofysis. Vnější a vnitřní. Herec a jeho vztah k dramatické postavě. Hercova existence v situaci. Praktická příprava 4. semestru.
- Požadavky:
-
1. Schopnost kreativity
2. Schopnost reflexe
3. Schopnost komunikace a smysl pro týmovou práci
4. Schopnost analýzy a syntézy
5. Schopnost spontaneity
6. Tvůrčí schopnosti
7. Organizační schopnosti
- Cíle studia:
-
Vedoucí pedagog programu doc.Miroslav Krobot
1. Seznámení studentů se základními pojmy oboru režijní tvorba.
2. Rozvíjet a formulovat autorský tvůrčí potencionál studentů.
3. Rozvíjet schopnost praktické režijní práce /prostor, orchestrace složek, zkouškový proces, teoretická příprava/.
4. Učit se spolupracovat a vést herce. Schopnost týmové práce.
5. Rozvíjet a učit se teoretickou reflexi vlastní práce.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1. Dramatická situace. Jednání v situaci.
2. Fabule, motiv, téma. Stavba situace.
3. Nalezení úhlu pohledu na situaci (téma. text) a převedení těchto východisek do divadelního tvaru. (Prostorové řešení a nalezení adekvátní mizanscény)
4. Herecká tvorba. Jednání herce v situaci. Herecká tvorba.
5. Spolupráce s dramaturgem, scénografem. Teoretická příprava inscenace.
6. Praktická režijní tvorba a její reflexe.
7. Samostatná režie. Celek inscenace.
Sylabus:
Proces studia je od počátku postaven na souběžném prolínání praktické a teoretické složky výuky. Důraz je kladen na autorský, tvůrčí a autentický přístup studentů k oboru studia. V prvním ročníku je kladen důraz na zkoumání možností divadelní režie od literární autorské tvorby a na její převod do divadelního tvaru. V teoretické rovině se jedná o pojmenování a rozvíjení situace jako základního prvku jevištního tvaru. Další fáze studia je zaměřena na hledání jevištních prostředků a jejich orchestraci. V této fázi je podstatné studium a zkoumání možností herecké tvorby a to především v praktické poloze. Ve třetím ročníku se studenti učí spolupráci s dramaturgem a výtvarníkem s důrazem na týmovou práci, přičemž vše směřuje ke schopnosti realizovat divadelní inscenaci. Během studia dochází k průběžné reflexi praktické režijní tvorby s důrazem na schopnost přesně formulovat a analyzovat jednotlivé fáze práce na inscenacích a studijních úkolech.
- Studijní materiály:
-
K.S.Stanislavskij: Můj život v umění.
S. Ejzenštejn:Umění misansvény.
Peter Brook : Prázdný prostor.
Jan Císař : Teorie herectví loutkového divadla.
Bertolt Brecht : Myšlenky o divadle
Denis Diderot: Herecký paradox
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle
E.G.Craig : Herec a nadloutka
Otakar Zich: Estetika dramatického umění
Jiří Veltruský: Příspěvek k teorii divadla
Anatolij Efros : Divadlo má láska
Jindřich Honzl: Mimický znak a mimický příznak
A další?
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ALD (hlavní předmět)