Děti s vývojovými poruchami a dramatická výchova 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
205DVP1 | Z | 3 | 10/S | česky |
- Vyučující:
- Lenka NOVOTNÁ
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na problematiku dětí se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s rysy efektivní výchovy a vzdělávání, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.
- Požadavky:
-
U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU. Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, seminární práce na téma problematiky dětí s SPU.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Setkání s handicapem, handicap
- náplň kurzu, doporučená literatura
- vlastní zkušenost s handicapem, vnímání handicapu jako jedinečnosti člověka, SPU jako handicap? porucha? adaptace?
2. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - pojmy
- vymezení základních pojmů
- vytvoření modelu neklidného a nesoustředěného dítěte
(primární, sekundární příznaky poruchy)
- hyperaktivita vzhledem k vývoji a věku, příčiny vzniku
3. Rysy efektivní výchovy a vzdělávání dětí se specifickými potřebami
- učení prožitkem - model ITV na základě fungování mozku, výukové programy využívající ?zkušenostní učení?, DV ve vyučování
- vzdělávací program Začít spolu - přátelský dětem
- integrace X obrácená integrace (seznamování dětí s existencí handicapu pomocí DV)
- vhodné a nevhodné sociální klima
4. Různé formy nápravy SPU, doporučení - zlepšení podmínek
> škola
- speciální škola
- integrace: IVP(individuální vzdělávací plán), paralelní výuka, speciální třídy
> PPP
- poradenství, diagnostika
- relaxace, řízená imaginace, vizualizace (možnost využití DV)
- práce s rodinou, učitel+klima ve třídě-videotrénink interakcí
- biofeedback, psychowalkman,
- MDS - metoda dobrého startu
- nápravné metody KUPOZ, KUMOT - nácvik soustředěnosti a posilování jednotlivých oblastí důležitých pro výuku
- bazénová terapie
- práce s hudbou, VV, pohybová výchova
- prevence problémového chování ve třídě: jak upoutat, zaměřit, udržet pozornost
- možnosti farmakoterapie
5. Společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU
- dramatická výchova jako možnost k nápravě
- parciální nedostatky a jejich náprava pomocí DV
- práce s příběhem (známé téma, nové činnosti - jistota, pestrost)
6. Komunikace s rodiči a vzájemná podpora
- práce s rodinou
- spolupráce všech zúčastněných systémů
- společné projekty, provázanost systémů věnujících se výchově a vzdělávání dětí
- Studijní materiály:
-
ČERNÁ, Marie
1992 Lehké mozkové dysfunkce (Praha: Karolinum - 2. přeprac. vyd.)
DITTRICH, Pavel
1992 Pedagogicko-psychologická diagnostika (Jinočany: H & H)
DOUBKOVÁ, Marcela
2003 Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení (diplomová práce KVD DAMU)
KOMÁREK, Vladimír
1996-2000 „Mozkové zákulisí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1 - XI, 2000, č. 3
KOVALIK(OVÁ), Susan -OLSEN(OVÁ), Karen D.
1993 ITI: The Model Integrated Thematic Instruction; přel. Jana Nováčková, Integrovaná tematická výuka - model (Kroměříž: Spirála, 1995 - 2. opr. vyd.)
MATĚJČEK, Zdeněk
1995 Dyslexie - specifické poruchy čtení (Jinočany: H & H - 3. upr. a rozš. vyd.)
MUNDEN, Alison-ARCELUS, Jon
1999 ADHD handbook. A handbook for parents and professionals on attention deficit hyperactivity disorder; přel Dagmar Tomková, Poruchy pozornosti a hyperaktivita (Praha: Portál, 2002)
NEŠPOROVÁ, Dana
2000 Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy (diplomová práce KVD DAMU)
NOVOTNÁ, Lenka
2001 Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (diplomová práce KVD DAMU)
POKORNÁ, Věra
1997 Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení (Praha: Portál)
1998 Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Rozvoj vnímání a pozorování (Praha: Portál)
PROVAZNÍK, Jaroslav
1991 „Dramatická výchova s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí“, Tvořivá dramatika II, 1991, č. 4
REIF(OVÁ), Sandra
1993 How to reach & teach ADD/ADHD children; přel. Lenka Staňková, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD (Praha: Portál, 1999)
SELIKOWITZ, Mark
1998 Dyslexia and other learning difficulties; přel. Andrea Civínová, Dyslexie a jiné poruchy učení (Praha: Grada, 2000)
VÁGNEROVÁ, Marie-HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana-ŠTECH, Stanislav
1992 Psychologie handicapu (Praha: Karolinum)
ZELINKOVÁ, Olga
1994 Poruchy učení (Praha: Portál)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova - dvouleté komb. (povinný předmět)