Hra s předmětem a loutkou 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
205HPL1 | Z | 1 | 20/S | česky |
- Vyučující:
- Jiří VYŠOHLÍD
- Anotace:
-
Předmět rozvíjející tvořivost posluchačů v oblasti, která je pro práci s dětmi - v té, která pracuje s divadelním tvarem, i v té která míří k interní dramatické výchově - velmi důležitá. Výuka postupuje od her s předmětem, v nichž posluchači zkoumají předmět jako rekvizitu přes experimentaci se vztahy mezi člověkem, předmětem a prostorem k hrám, v nichž předměty spoluvytvářejí jevištní postavu. Další fází je získání dovedností při hře s různými typy loutek. Předmět využívá práce na konkrétních malých divadelních útvarech, v nichž jsou využívány loutkářské postupy.
- Požadavky:
-
Znalosti z oblasti hudební a výtvarné výchovy na úrovni absolventa střední školy. Základní estetické a divadelní cítění. Chuť experimentovat a „hrát si“.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je rozvíjet citlivost studentů na vnímání možností metaforického a metonymického využití předmětů pro práci pedagoga dramatické výchovy (vlastností předmětů, přenášení významů, dotváření předmětů pro divadelní využití atd.). Předmět jako zástupná rekvizita, oživení předmětů, předmět jako jednoduchá loutka... Příprava vlastních etud, „miniinscenací“ s předměty. Práce s loutkou bude zaměřena na získání základních znalostí a návyků z loutkářské teorie a praxe.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Uvedení do problematiky, některé základní pojmy a souvislosti:
- loutka
- loutkové divadlo
- předmět na loutkovém divadle
2. Předmět jako výchozí materiál:
- příznakovost a bezpříznakovost předmětu
- hledání vhodných běžných i zvlaštních předmětů
3. Vlastnosti předmětů a jejich využití v dramatické výchově:
- vlastnosti materiálu, z nichž je předmět zhotoven i předmětu samého
- divadelní využití vlastností předmětů v původním i přeneseném významu
4. Přenášení významů na základě metafory a metonymie:
- rozvoj fantazie hledáním metafor a metonymií
- „lexikalizované“ i zvláštní metafory
- rozdílnost metafor a metonymií u jazykových a mimojazykových prostředků.
5. Dotváření předmětů pro divadelní využití:
- rozvoj estetického vnímání posluchačů
- základy technologie, scénografie, tvorby kostýmu při oživování předmětů
- rozvoj manuálních zručností při práci s jednotlivými typy materiálu
6. Oživování předmětů:
- předmět jako loutka, způsoby animace jednotlivými loutkářskými technikami
- tvorba etud
- „brainstorming“ pro maximální šíři využití jednotlivých předmětů
7. Vytváření miniinscenací:
- úloha temporytmu v práci s předmětem (fázování, vztahy a dramatické situace)
- zvukový plán (hlasové prostředky, zvukové efekty, instrumentace)
8. Základní přehled typů loutek a práce s nimi:
- seznámení s jednotlivými typy loutek
- základy praktické manipulace s nimi
- Studijní materiály:
-
BUDÍNSKÁ, Hana
2006 Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, který si umějí hrát s dětmi (Praha: ARTAMA - 6.vydání)
DVOŘÁK, Jan V.
1997 Herectví s loutkou (Praha: DDD-ARTAMA)
JURKOWSKI, Henryk
1993 Szkice z teorii teatru lalek přel. Jana Pilátová, Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997)
MAŠATOVÁ, Milada
1991 Dramatika s loutkou (Olomouc: OKS-STD)
2000 „O loutkovém divadle hraném dětmi“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č.2
OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič
1938 Aktjor s kukloj; přel. Jan Malík, Herec s loutkou (Praha: Československý Kompas, 1947)
RICHTER, Luděk
1997 Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu (Praha: ARTAMA-DDD)
SOKOL, František a kol.
1987 Svět loutkového divadla (Praha: Albatros)
- Poznámka:
-
Předmět lze absolvovat buď ve 2., nebo ve 3. ročníku.
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (povinný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova (povinný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - tříleté komb. (povinný předmět)