AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Vývojová neuropsychobiologie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
205NPB2 Z 1 8/S česky
Vyučující:
Vladimír KOMÁREK
Anotace:

Smyslem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o mozku a objasnit, jakým způsobem se podílí na všech složkách lidské činnosti a jaký má význam pro vývoj dítěte.

Požadavky:

Absolvování předmětu Psychologie a DV, vlastní zkušenosti z práce s dětmi, aktivní zapojení do semináře.

Cíle studia:

Klíčovými tématy jsou ta, která se týkají vztahů mezi ději odehrávajícími se v mozku a vnějšími projevy dítěte s důrazem na riziková období ve vývoji a nebezpečí nevhodných zásahů zvenčí. Důležité jsou rovněž otázky plasticity, možností učení, významu a potřeby komunikace s okolím, hravého chování - tvořivosti a jejích neurofyziologických podkladů. Blok témat týkajících se poruch vývoje činnosti mozku a jejich vztahu ke zrání a integritě osobnosti dítěte má za úkol seznámit studenty s hlavními příznaky postižení mozku. Poslední části výuky tohoto předmětu jsou zaměřeny na objasnění komplexní péče o postižené děti a možnosti propojení různých forem terapie včetně aplikované dramatické výchovy.

Osnova (a sylabus):

OSNOVA:

I. Úvod

- klasická neuroanatomie (periferní nervy a centrální nervová soustava),

- funkční neuroanatomie: mozkový kmen, podkoří (bazální ganglia, thalamus, limbické okruhy - amygdalární, hipokampální, cingulární), kůra (zadní a přední polovina mozku,

- neurobiologie,

- neurofyziologie,

- neurobiochemie.

II. Různé neuropsychobiologické koncepce.

III. Fylogenetické a ontogenetické aspekty.

IV. Mozek a jeho funkce: motorika; empatie, emoce, sexuální chování; kognitivní procesy (paměť, myšlení, kreativita).

V. Drama a mozek: prožívání, rituály, rezilience.

VI. Hraniční nálezy a dysfunkce.

VII. Abnormální a patologické stavy.

Studijní materiály:

ČERNÁ, Marie a kol.

1994 Lehké mozkové dysfunkce (Praha: Karolinum)

DAMASIO, Antonio

1994 Descartes´Error. Emotion, Reason and Human Brain; přel. Lucie Motlová a Alžběta Hesová, Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek (Praha: MF, 2000)

JENNINGS(OVÁ), Sue

1982 Remedial Drama. A Handbook for Teachers and Therapists (London: Adam & Charles Blash)

KOMÁREK, Vladimír

1996-2000 „Mozkové zákulisí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1 - XI, 2000, č. 3

KOUKOLÍK, František

2000 Lidský mozek (Praha: Portál)

LESNÝ, Ivan-ŠPITZ, Jan

1989 Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy (Praha: SPN)

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.)

2001 Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa (Praha: STD-KVD DAMU)

Poznámka:

Lze absolvovat v bak. studiu ve 3., nebo 4. ročníku, v mag. studiu v 2. nebo 3. ročníku.

Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205NPB2.html