Praktikum dramatické výchovy I. Dramatické hry a cvičení 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
205PKA1 | Z | 3 | 55/S | česky |
- Vyučující:
- Nina MARTÍNKOVÁ
- Anotace:
-
Třísemestrální povinný předmět, v němž se studenti seznamují s nejrůznějšími typy lekcí DV v praxi.
Práce v prvním semestru je zaměřena na utvoření fungující skupiny a osobnostně sociální rozvoj. Seznamovací aktivity, hlubší vzájemné poznání, odstraňování zábran, kontakt, blízký kontakt, budování vzájemné důvěry, ohleduplnosti, ochoty tolerovat nápady druhých a zároveň prosadit svůj názor.
- Požadavky:
-
Každý student by se měl aktivně účastnit všech lekcí vedených pedagogem i studenty. Měl by si osvojit širokou škálu dramatickovýchovných metod a umět je používat ve své pedagogické praxi. Měl by umět na základě získaných zkušeností naplánovat lekci dramatické výchovy tak, aby sladil námět se zvolenými aktivitami a adekvátně zformuloval cíle. Měl by umět reagovat na neplánované nově vzniklé situace v hodině a vyvarovat se necitlivých zákroků.
Rozhodně by měl mít pedagogický talent.
- Cíle studia:
-
Seznámit se s činností pedagoga dramatické výchovy v praxi. Účastí v hrách, cvičeních a improvizacích poznat podstatu dramatické výchovy na ?vlastním těle? a pochopit její výchovně vzdělávací moc. Poznat metodické postupy výstavby jednotlivých typů lekcí. Samostatně připravit a vést vlastní lekci. Reflektovat práci svou i druhých.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Seznámení. Skupina. Prostor.
2. Práce v menších skupinách a dvojicích.
3. Motivace, boční vedení. Pohyb.
4. Dialogy: komunikace beze slov i s textem. Jednoduché situace.
5. Co je závazné při stavbě hodiny, rozehřívací aktivity a jejich smysl. Plánování.
6. Hry s pravidly, jejich význam. Obměny tradičních dětských her s posílením dramatického prvku.
7. Hry a cvičení pro divadlo.
8. Rekvizita reálná, zástupná, imaginární. Práce s materiálem.
9. Zdroje tvořivosti: smyslové vnímání, emocionální paměť, zážitky a jejich zpracování.
10. Pozorovací schopnost, paměť. Kimovy hry.
11. Příběh, vyprávění, dramatická improvizace. Zkoumání životních situací z různých úhlů pohledu.
12. Vstupování do rolí, charakter postavy a charakterizace.
- Studijní materiály:
-
BAKALÁŘ, Eduard
1976 I dospělí si mohou hrát (Praha: Pressfoto)
BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK
1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)
BOLESLAVSKY, Richard
1933 Acting. The First Six Lessons; přel. Kateřina Borková, Herectví. Šest prvních lekcí (Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948)
BUDÍNSKÁ, Hana
2004 Hry pro šest smyslů (Praha: NIPOS-ARTAMA - 6., upr. vyd.)
DISMAN, Miroslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
ERBEN, Karel Jaromír
1864 Prostonárodní české písně a říkadla (Praha: J. Pospíšil)
KARLÍK, Josef
1992 Úvod do herecké výchovy (Brno: JAMU)
MACHKOVÁ, Eva
1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8. revid. vyd.)
MARTINEC, Václav
1975 Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu (Praha: ÚKVČ)
MAŠATOVÁ, Milada
1991 Dramatika s loutkou (Olomouc: OKS-STD)
MAZAL, Ferdinand
1991 Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku : Metodická příručka pro učitele základní školy (Olomouc: CERM)
MLEJNEK, Josef
1997 Dětská tvořivá hra (Praha: IPOS-ARTAMA - 2. přeprac. vyd.)
MORRIS, Desmond
1994 The Human animal; přel. Jaroslav Kovanda, Lidský živočich. Osobní pohled na lidský druh (Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997)
PAVELKOVÁ, Soňa
1983 Dramatická výchova (České Budějovice: KKS České Budějovice)
PORTMANN(OVÁ), Rosemarie-SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth
1991 Spiele zur Entspannung und Konzentration; přel. přel. Pavel Kouba, Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění (Praha: Portál, 1993)
READ, Herbert
1943 Education through Art; přel. Jan Caha, Výchova uměním (Praha: Odeon, 1967)
VINAŘ, Josef
1995 Cesty k herectví. Herecká cvičení. 1.-3. díl (Praha: Městská knihovna)
WAY, Brian
1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)
ZAPLETAL, Miloš
1985-1988 Velká encyklopedie her I-IV (Praha: Olympia)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (předmět určující obor)