Teorie a historie dramatické výchovy a dětského divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
205THD2 | ZK | 3 | 10/S | česky |
- Vyučující:
- Eva MACHKOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK
- Anotace:
-
Předmět prohlubuje - především na základě vlastních zkušeností posluchačů - poznatky o struktuře oboru a jeho možnostech, o jeho cílech, metodách, technikách a formách. Učivo o teorii dramatické výchovy je průběžně zasazováno do historického kontextu, takže posluchač získá přehled o základních etapách vývoje dramatické výchovy.
- Požadavky:
-
Výuka navazuje na získané zkušenosti s různými typy dramatické výchovy zvl. ve výuce předmětů Praktikum DV a v rámci řízené praxe a na poznatky z účasti na různých přehlídkách a dílnách (zejm. Dětská scéna). U posluchačů se předpokládá znalost základní odborné literatury z oborů dramatická výchova, pedagogika a teatrologie. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování vývoje oboru a vlastní vstupy na základě odborné literatury a dalších materiálů.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je orientace v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejvýznamnějšími osobnostmi oboru. Dalším cílem je pojmenovávat a utřiďovat vědomosti o oboru na základě dosavadního studia a vlastních zkušeností, rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy a dovést posluchače k hlubšímu pochopení souvislostí, příčin a následků v oboru dramatické výchovy, včetně schopnosti formulovat ústně i písemně teoretické poznatky z oboru, definovat základní pojmy.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Dramatická výchova jako systém.
2. Základní kontext dramatické výchovy (DV a ostatní estetickovýchovné předměty); vztahy dramatické výchovy k jiným disciplínám.
3. Divadlo a drama jako zdroj obsahů i metod pro dramatickou výchovu.
4. Podoby a formy dramatické výchovy.
5. Školské divadlo od středověku do josefinských reforem.
6. Dětské divadlo 19. a 20. století.
7. Základní směry, koncepty a osobnosti světové a české dramatické výchovy 20. století.
8. Současnost dramatické výchovy.
- Studijní materiály:
-
BOLTON, Gavin
1979 Towards a Theory of Drama in Education (London: Longman)
CAILLOIS, Roger
1958 Les Jeux et les Hommes; přel. Nina Vangeli, Hry a lidé (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998)
HLAVSA, Jaroslav a kol.
1981 Psychologické problémy výchovy k tvořivosti (Praha: SPN)
MACHKOVÁ, Eva
1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)
MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana
1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)
PAGE, Christiane
2004 Historique du jeu dramatique (http://coursenligne.univ-artois.fr/Arts/fichiers/hist-jd.pdf)
PROVAZNÍK, Jaroslav
1998 „K některým otázkám teorie a didaktiky dramatické výchovy“, in Koťátková, Soňa a kol., Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)
2006 Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla (habilitační práce, 2006)
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.)
2001 Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa (Praha: STD-KVD DAMU)
SVOZILOVÁ, Dana
2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)
ŠPALKOVÁ, Dominika
2002 Hra, herectví a děti. Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví (diplomová práce KVD DAMU)
VALENTA, Josef
1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (Praha: ISV nakladatelství, 1995)
1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura STROM-Jana Hrubá)
ZICH, Otakar
1987 Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie (Praha, Panorama - 2. vyd.)
ZYMONOVÁ, Helena
1996 „Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 3
Tvořivá dramatika (vyd. ARTAMA ve spolupráci s STD a katedrou výchovné dramatiky DAMU, Praha, od roku 1990)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (předmět určující obor)