Scénologie 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
207SCL4 | Z | 2 | 3/T | česky |
- Vyučující:
- Jakub KORČÁK, Jaroslav VOSTRÝ
- Anotace:
-
Seminář zprostředkovávající studentům/kám magisterského studia režie, dramaturgie, scénografie i teorie a kritiky seznámení se základy teoretické scénologie a rozšiřující jejich zkušenosti se scéničností divadelní produkce směrem k dalším případům specifických i nespecifických scénických a scénovaných projevů a rozvíjející jejich povědomí o scéničnosti divadelní produkce na základě studia těchto případů i (v případě režisérů, dramaturgů a scénografů) v souvislosti s jejich vlastní jevištní praxí.
- Požadavky:
-
Odevzdaná seminární práce podložená odpovídající orientací v základních pojmech a problémech, ověřitelnou v diskusi o různých teoretických aspektech i aktuálních případech
- Cíle studia:
-
Cílem studia je zakotvení (dotvoření teoretického základu) dosavadní zkušenosti s praktickým i teoretickým uplatňováním scénického smyslu v uvědomělé reflexi scéničnosti a scénovanosti jak v umění, tak „v životě“.
- Osnova (a sylabus):
-
Seznámení se základy teoretické scénologie se opírá o seminární práce soustřeďující se k jednotlivým problémům, které souvisejí jak s vlastní jevištní zkušeností i aktuální tvůrčí aktivitou (studentů/ek režie, dramaturgie a scénografie), tak se studiem mimodivadelní scéničnosti a scénovanosti a jejich vztahu k divadelní scéničnosti i scénovanosti a opačně (u posluchačů/ek oboru teorie a kritiky). Seminární práce vytěžené z reflexe (vlastní i cizí) scénické produkce (včetně mimodivadlení) se tak kombinují se seminárními pracemi vycházejícími ze zkoumání základních pojmů a problémů. V rámci tohoto zkoumání i jednotlivých „případových studií“ se konfrontuje spontánní scéničnost se scénovaností různých druhů společenské (politické, sportovní, obchodní atp.) aktivity, specifická scéničnost (tj. scéničnost příslušných uměleckých projevů včetně výtvarných) s nespecifickou scéničností obřadů i mimouměleckých mediálních produkcí, „herectví v životě“ s herectvím na scéně, herecká aktivita s performační produkcí, inscenace s instalací, „gesamtkunstwerk“ jako aktualizace scéničnosti elementů různých umění při jejich divadelní transformaci s podívanou a scénovaností různých uměleckých projevů, potenciální scéničnost textu s realizovanou scéničností divadelní produkce, aktuální scénické projevy se zaznamenanými, scéničnost s mediálností, múzičností, dramatičností atd.
- Studijní materiály:
-
Jaroslav Vostrý: Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti, Disk 15, str. 6-18 + další články jmenovaného i jiných autorů v tomto časopise podle vlastního výběru zahrnujícího i těmito autory uváděnou literaturu včetně cizojazyčné (viz http://casopisdisk.amu.cz, rubrika témata, téma „scéničnost a scénologie“)
- Poznámka:
-
Určeno studentům 2. ročníku
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)