AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
300PDV1 ZK 2 4/T česky
Vyučující:
Stanislav ULVER
Anotace:

Dějiny avantgardního filmu I. jsou úvodem do problematiky, zaměřeným na teorii oboru (vysvětlení a definování pojmu, periodizace, výběr osobností a explikace jednotlivých avantgardních hnutí). Dané umělecké směry jsou vždy zkoumány s ohledem na jejich případné současné projevy, promítající se většinou do tzv. semiavantgardy.

Požadavky:

Předpokladem je základní, raději pokročilá znalost dějin filmu. Klasifikace bude záležitostí ústní zkoušky. Okruh témat je identický - viz osnova.

Cíle studia:

Cílem předmětu je evokovat aktivní zájem studentů o problematiku avantgardního umění, a to nejen ve filmu, ale i ostatních uměleckých disciplínách.

Každý ze studentů bude mít za úkol vypracovat a přednést krátký referát o libovolném fenoménu, který považuje za avantgardní (včetně vizuálních, auditivních či literárních ukázek, vlastní tvorbu nevyjímaje). O daném tématu je pak možné vést diskusi a případně je doplnit dalším výkladem, včetně projekcí.

Osnova (a sylabus):

Pochopení souvislostí filmu s ostatními uměleckými druhy je možné (zřejmě nejsnadněji) demonstrovat na dějinách světových avantgard. Na konkrétním materiálu tu lze explikovat vztahy filmu k výtvarnému umění, hudbě, literatuře i teorii těchto umění, a to nejen v diachronní rovině (na dějinách vlastní filmové avantgardy), ale i v rovině synchronní, strukturní. Opomenut nelze ani vztah avantgard a novějších teoretických koncepcí, které film ovlivnily koncem 20, století (postmodernismus, feminismus). Výklad je podložen řadou konkrétních příkladů jak z oblasti filmu (videoprojekce), tak i literatury (například scénáře, rozhovory, teoretické studie a jiné literární dokumenty). V interpretaci těchto materiálů je zdůrazňována úloha vnímajícího subjektu v duchu Cageova výroku: ,,Význam toho, co děláme, je determinován každým, kdo naše díla vidí nebo slyší." To pak předpokládá i aktivní účast ze strany studentů.

1. Pojem avantgarda. Dekadentní vykořenění a revolta - Mario de Michelli. Historická a ,,věčná" koncepce Diany Craneové. (Průřez avantgardní filmovou tvorbou v ukázkách).

2. Čtyři ,,momenty" v koncepcích avantgard Renata Poggioliho. (Proměny abstraktního filmu: Walter Ruttmann, Oskar Fischinger, Hans Richter, Viking Eggeling, Brakhageova explikace abstraktního filmu, gestická abstrakce, současné formy - Bärbel Neubauerová, Martin Anibas - Pique-Nique).

3. Mekasova periodizace tří filmových avantgard. Definice avantgardního tvůrce podle Sigfrieda Kracauera. Kracauerova prezentace Clairovy Mezihry.

4. Expresionismus (malířství, literatura a film, přítomnost opakujících se ,,charakteristických motivů"), Wiene, Murnau, Lang, Berthold Bartosch, Alexandre Aleieff - Noc na Lysé hoře, Emelie Carlsson Grasová - Tanec s trpaslíky)

5. L'Herbier, Delluc, Epstein - adaptace E.A. Poea x Švankmajer, pozdní filmový impresionismus - Dimitri Kirsanoff - Menilmontant, Jean Renoir - Děvčátko se sirkami)

6. Urbanismus - městské symfonie (funkce montáže, koncepce jednoho dne, sociální a ,,symfonické" koncepce) Ruttmann - Berlín, symfonie velkoměsta, Cavalcanti - Jen hodiny, Paul Strand - Mannahatta, Otakar Vávra - Světlo proniká tmou, Alexander Hackenschmied - Na Pražském hradě, Dziga Vertov - Muž s kinoaparátem)

7. Stopy kubismu, futurismu, konstruktivismus, Fernad Léger, René Clair - Věž, Joris Ivens - Most, Eugen Deslaw - Pochod strojů, Ralph Steiner - Mechanické principy, David Cox - Loutková hlava)

8. Dada, rozpad tradičních hodnot (Man Ray)

9. Dada - surrealismus (Hans Richter)

10. Surrealismus, psychický automatismus, pranoicko-kritická metoda, konkrétní iracionalita - útok na společnost, ,,klasická", americká a současná podoba surrealismu, Germaine Dulacová - Škeble a kněz, Dalí a Bunuel - Andaluský pes, Zlatý věk, Maya Derenová - Odpolední osidla; Švankmajer)

11. Surrealismus (Sny ve filmu)

12. Mýtopoetická koncepce filmu, Jean Cocteau, Krev básníka, Bratři Quayové - Ulice krokodýlů, Enkidu, střet a koexistence různých kultur, konflikt vysokého a nízkého)

13. Semiavantgarda (Reflexe současné situace - na základě domluvy se studenty)

Přednášející: Prof. PhDr. Stanislav Ulver (ulver.st@volny.cz)

Studijní materiály:

Povinná literatura:

S. Ulver, Západní filmová avantgarda, ČFÚ, Praha 1991.

Přehled doplňkové literatury:

Aristarco, Guido, Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha 1968

Bakoš, Mikuláš, ed., Problémy literárnej avantgardy, SAV, Bratislava 1968

Battocock, Gregory, ed., The New American Cinema: A Critical Anthology, E.P. Dutton, New York 1967

Burger, Peter, Theorie der Avantgarde, (angl. Theory of the Avant-Garde, Minneapolis 1984), Frankfurt am Main 1974

Deleuze, Gilles, Obraz-pohyb, NFA, Praha 2000

Dwoskin, Stephen, Film Is the International Free Cinema, The Overlook Press, Woodstock, New York 1975

Helman, Alicja, ed., Z dziejow awangardy filmowej, Uniwer? sytet Slaski, Katowice 1976

Higgins, Dick, Horizons. The Poetics and Theory of the Intermedia, Southern Illinois University Press, Carbon? dale Edwardsville 1984

Hiršal, J., Grégrová B., eds., Slovo, akce, písmo, hlas, Československý spisovatel, Praha 1967

Kracauer, Siegfried, Teorie filmu, Studijní materiály drama? turgie II, SPN, Praha 1968

Král, Petr, Karel Teige a film, Filmový ústav, Praha 1966

Kyrou Ado, Le Surrealisme du cinéma, Paris 1963 Kyrou, Ado, Luis Bunuel, Orbis, Praha 1965 Léger, Fernand, Funkcje malarstwa, PIW, Warszawa 1970

Lipovetsky, Gilles, Éra prázdnoty, Prostor, Praha 2001

Lyotard, Jean-Francois, O postmodernismu, Filosofický ústav AVČR, Praha 1993

Metz, Christian, Imaginární signifikant, NFA, Praha

Michelli, de, Mario, Umělecké avantgardy dvacátého století, Praha 1964

Moholy-Nagy, Laszlo, Malerei, Fotografie, Film, Bauhausbuch 8, München 1925

Moholy-Nagy, Laszlo, Vision in Motion, Chicago 1958 Morawski, Stefan, Na zakriecie od sztuki do po-sztuki, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wroclaw 1985

Morawski, Stefan, ed., Zmierzch estetyki - rzekomy czy autentyczny?, Czytelnik, Warszawa 1987

Pešánek, Zdeněk, Kinetismus, Česká grafická unie A.S., Praha 1941

Poggioli, Renato, The Theory of the Avant-Garde, Harper and Row, New York 1971

Ray, Man, Vlastní portrét, Praha 1968 Renan, Sheldon, An Introduction to the American Underground Film, New York 1967

Scheugl, Hans, und Schmidt jr., Ernst, Eine Subgeschichte des Films, Lexikon des Avantgarde-, Experimental- und Undergroundfilms, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1974 Sitney, P. Adams, Visionary Film, Oxford University Press, New York 1974

Stauffacher, Frank, ed., Art in Cinema, San Francisco Museum of Art, San Francisco 1947

Vogel, Amos, Film as a Subversive Art, Random House, New York

Youngblood, Gene, Expanded Cinema, New York 1970

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 233
Učebna 4

(Lažanský palác)
ULVER S.
14:50–18:05
(přednášková par. 1)
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet300PDV1.html